Leave a comment

လႊတ္ေတာ္သစ္မွာ ဘယ္ဥပေဒေတြကို စျပင္မလဲ

Written by: ေနထြန္းႏိုင္

ေဖေဖာ္၀ါရီ ၁ ရက္မွာ ဒုတိယအႀကိမ္ လႊတ္ေတာ္ အစည္းအေ၀းမ်ား စတင္ပါၿပီ။ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒၊ ဒုတိယ ဥကၠ႒ ေရြးခ်ယ္ေရးေတြ လုပ္ၿပီးတာနဲ႔ သမၼတ ေရြးခ်ယ္ေရး ဆက္လုပ္ရမွာပါ။ သမၼတ ေရြးၿပီးၿပီဆိုရင္ သမၼတက တင္သြင္းရမယ့္ အစိုးရ အဖြဲ႕ကို ေရြးခ်ယ္ အတည္ျပဳရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

မတ္ ၃၁ ရက္မွာ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး သက္တမ္း ကုန္ဆံုးၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲ အႏိုင္ရ NLD ပါတီက ေရြးခ်ယ္တဲ့ သမၼတသစ္နဲ႔ အစိုးရအဖြဲ႕သစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာ လႊဲေျပာင္းရယူမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

■ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ အခင္းအက်င္း

၂၀၁၁ ခုႏွစ္ တုန္းကေတာ့ ဇန္န၀ါရီ ၃၁ ရက္မွာ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကို စတင္ ေခၚယူပါတယ္။

အဲဒီေနာက္ သမၼတ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္ေရး အဖြဲ႕ကို ဖြဲ႕စည္းၿပီး သမၼတ ေရြးခ်ယ္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္ကို လုပ္ပါတယ္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္နဲ႔ အမ်ိဳးသား လႊတ္ေတာ္ကိုလည္း အဲဒီေန႔မွာပဲ စတင္ ေခၚယူပါတယ္။

လႊတ္ေတာ္ ႏွစ္ရပ္စလံုး စတင္ ေခၚယူၿပီးခ်ိန္မွာ ဒုတိယ သမၼတေလာင္း ေရြးခ်ယ္မႈေတြကို လုပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၄ ရက္မွာ သမၼတနဲ႔ ဒုတိယ သမၼတ ႏွစ္ဦးကို ေရြးခ်ယ္ခဲ့ၾကပါတယ္။

ဒီလို ေရြးၿပီး ေနာက္ပိုင္းရက္ေတြမွာ အစိုးရ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ား ဖြဲ႕စည္းေရးနဲ႔ ၀န္ႀကီး ခန္႔အပ္ေရး၊ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ခံု႐ံုး ဥကၠ႒ ခန္႔အပ္ေရး၊ ျပည္ေထာင္စု တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ ခန္႔အပ္ေရး၊ ျပည္ေထာင္စု ေရွ႕ေနခ်ဳပ္ ခန္႔အပ္ေရး၊ ျပည္ေထာင္စု စာရင္းစစ္ခ်ဳပ္ ခန္႔အပ္ေရး စတာေတြနဲ႔ စပ္လ်ဥ္းၿပီး သမၼတရဲ႕ အဆိုျပဳခ်က္ေတြကို ေဆြးေႏြးေရြးခ်ယ္ အတည္ျပဳၾကပါတယ္။

ဒီအတိုင္းပဲ လႊတ္ေတာ္ေရးရာ ေကာ္မတီ ဖြဲ႕စည္းေရးေတြကို သက္ဆိုင္ရာ လႊတ္ေတာ္အလိုက္ ေဆြးေႏြးၾကၿပီး အတည္ျပဳခဲ့ ၾကပါတယ္။

၂၀၁၁ ခုႏွစ္ မတ္လဆန္းပိုင္းက စတင္ၿပီး မတ္လ တစ္လလံုးမွာ အစိုးရ ၀န္ႀကီး႒ာနေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေမးခြန္းေတြကို လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြက ေမးျမန္းခဲ့ၿပီး သက္ဆိုင္ရာ ၀န္ႀကီးေတြက ရွင္းလင္းခဲ့ၾကပါတယ္။ သက္ဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းေတြကိုလည္း မတ္လမွာ စတင္ ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါတယ္။

၂၀၁၁ ခုႏွစ္ မတ္ ၃၀ ရက္မွာေတာ့ သမၼတအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ ခံခဲ့ရတဲ့ ဦးသိန္းစိန္က ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ နာယကေရွ႕မွာ သမၼတအျဖစ္ ကတိသစၥာျပဳၿပီး မိန္႔ခြန္း ေျပာခဲ့ပါတယ္။ ဒါဟာ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီနဲ႔ မတ္မွာ လုပ္ေဆာင္ခဲ့တဲ့ အခင္းအက်င္း ျဖစ္ပါတယ္။ ႀကိဳတင္ စီစဥ္ထားတဲ့ ပံုစံမ်ိဳး ျဖစ္တဲ့အတြက္ အထစ္အေငါ့ မရွိပါဘူး။

■ က်န္ေနတဲ့ ဥပေဒၾကမ္း ၂၃ ခု

၂၀၁၆ ခုႏွစ္ကေတာ့ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္နဲ႔ တူခ်င္မွ တူပါလိမ့္မယ္။ အတည္ျပဳႏိုင္ျခင္း မရွိေသးတဲ့ သတင္းေတြ အရ သမၼတနဲ႔ ဒုတိယ သမၼတ ေရြးခ်ယ္ျခင္းကို ေဖေဖာ္၀ါရီ လကုန္မွ အၿပီးသတ္ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္မယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ဒီအတိုင္း ျဖစ္လာခဲ့ရင္ အစိုးရ ဖြဲ႕စည္းေရးဟာ မတ္လေရာက္မွ ေပၚထြက္လာမွာပါ။

ဘယ္လိုပဲ ျဖစ္ျဖစ္ လႊတ္ေတာ္ စတင္ၿပီ ဆိုတာနဲ႔ လုပ္ေဆာင္ရမယ့္ ကိစၥေတြ မ်ားပါတယ္။ အစိုးရ အဖြဲ႕သစ္ရဲ႕ တာထြက္ လမ္းေၾကာင္းကို လႊတ္ေတာ္က စတင္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါၿပီးရင္ေတာ့ လႊတ္ေတာ္က ဥပေဒျပဳေရး ကိစၥေတြကို ဆက္လုပ္ၾကရမွာပါ။

အုပ္ခ်ဳပ္ေရး မ႑ိဳင္၊ တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္၊ ဥပေဒျပဳေရး မ႑ိဳင္ စတဲ့ သံုးခုမွာ လႊတ္ေတာ္ဟာ ဥပေဒျပဳေရး မ႑ိဳင္ ျဖစ္ပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ အဓိက တာ၀န္ဟာ အစိုးရက ေပးပို႔လာတဲ့ ဥပေဒၾကမ္းေတြကို ေဆြးေႏြး အတည္ျပဳေပးရတာ ျဖစ္သလို လိုအပ္တဲ့ ဥပေဒၾကမ္းေတြကို ကိုယ္တိုင္ ေရးဆြဲၿပီး ေဆြးေႏြးၿပီး အတည္ျပဳရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ ျပ႒ာန္းၿပီး ျဖစ္တဲ့ ဥပေဒေတြထဲက ျပင္ဆင္ဖို႔ လိုအပ္တဲ့ ဥပေဒေတြကိုလည္း ျပင္ဆင္ခ်က္ ဥပေဒၾကမ္း ေရးဆြဲ တင္သြင္းၿပီး အတည္ျပဳေရး လုပ္ေဆာင္ရပါတယ္။

ပထမအႀကိမ္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ သက္တမ္းမွာ ဥပေဒ ၂၂၉ ခု ျပ႒ာန္းခဲ့ပါတယ္။ ေဆာင္ရြက္ဖို႔ က်န္ေနတဲ့ ဥပေဒၾကမ္း ၂၃ ခု ရွိပါတယ္။ ျပ႒ာန္း ေဆာင္ရြက္ဖို႔ က်န္ေနတဲ့ ဥပေဒၾကမ္းေတြမွာ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ တာ၀န္မွ ျပန္လည္ ႐ုပ္သိမ္းျခင္းဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္း၊ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရအဖြဲ႕ ဥပေဒကို ျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒၾကမ္း၊ စက္မႈလုပ္ငန္း ဥပေဒၾကမ္း၊ အစိုးရ ေအာင္ဘာေလထီ ဥပေဒၾကမ္း၊ အက်ဥ္းေထာင္မ်ား ဥပေဒၾကမ္း၊ ပုဂၢလိက ပညာေရး ဥပေဒၾကမ္း၊ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရး ဥပေဒၾကမ္း၊ အေျခခံ ပညာေရး ဥပေဒၾကမ္းတို႔လည္း ပါ၀င္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ သမၼတ ေရြးခ်ယ္ေရးကို ေဖေဖာ္၀ါရီ လကုန္ပိုင္း ေရာက္မွ အတည္ျပဳ လုပ္ႏိုင္မယ္ ဆိုရင္ ၾကားကာလမွာ ျပ႒ာန္းဖို႔ က်န္ေနတဲ့ ဥပေဒၾကမ္းေတြ အတည္ျပဳႏိုင္ေရးကို ဆက္လုပ္ရမွာပါ။ ဒါ့အျပင္ ဥပေဒ ျပင္ဆင္မႈေတြကို တစ္ပါတည္း လုပ္ၾကရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

■ ဘယ္ ဥပေဒေတြကို ျပင္မလဲ

ၿပီးခဲ့တဲ့ လႊတ္ေတာ္သက္တမ္း ငါးႏွစ္တာ ကာလမွာ ဥပေဒေပါင္း ၂၂၉ ခုကို ျပ႒ာန္းႏိုင္ေပမယ့္ လိုအပ္ေနတဲ့ ဥပေဒေတြ၊ မလြဲမေသြ ျပင္ဆင္ဖို႔ လိုအပ္ေနတဲ့ ဥပေဒ မ်ားစြာ ရွိေနပါတယ္။ ဒါေတြထဲကမွ ျပင္ဖို႔ လိုအပ္တဲ့ ဥပေဒေတြကို အရင္ ျပင္ၾကရပါလိမ့္မယ္။

ျပင္ဆင္ဖို႔ လိုအပ္ေနတဲ့ ဥပေဒေတြဟာ ဒီမိုကေရစီ စံႏႈန္းနဲ႔ ကိုက္ညီမႈ မရွိတဲ့ အျပင္ ျပည္သူလူထုကိုပါ ဖိစီးထားတဲ့ ဥပေဒေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

NLD ရဲ႕ ေရြးေကာက္ပြဲ ေၾကညာစာတမ္းမွာလည္း “ျပည္သူလူထု၏ အက်ိဳးကို ေရွး႐ႈသည့္ ဥပေဒမ်ားကို လိုအပ္သကဲ့သို႔ ျပင္ဆင္ ျပ႒ာန္းမည္” လို႔ ေျပာထားတဲ့ အျပင္ “ျပည္သူလူထု ရသင့္ ရထိုက္ေသာ လြတ္လပ္မႈနဲ႔ လံုျခံဳမႈကို ထိပါးေစသည့္ ဥပေဒမ်ားကို ဖ်က္သိမ္းမည္” လို႔ ဆိုထားပါတယ္။

ဒီႏွစ္ခ်က္နဲ႔ ကိုက္ညီၿပီး ပထမဆံုး မလြဲမေသြ ျပင္ဆင္သင့္တဲ့ ဥပေဒဟာ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္က ျပ႒ာန္းခဲ့တဲ့ ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒ ျဖစ္ပါတယ္။

ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စုေ၀းခြင့္ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္ဆိုင္ရာ ဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒေတြဟာ ျပည္သူ လူထုကို တစ္ဖက္လွည့္နဲ႔ ဖိႏွိပ္ထားတဲ့ ဥပေဒ ျဖစ္ေနပါတယ္။

ဒုတိယ ျပင္ဆင္သင့္တဲ့ ဥပေဒက စစ္အာဏာရွင္ေတြသာ မကဘဲ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရ လက္ထက္မွာပါ ႏိုင္ငံေရး တက္ၾကြ လႈပ္ရွားသူ၊ လူ႔အခြင့္အေရး တက္ၾကြ လႈပ္ရွားသူေတြနဲ႔ ျပည္သူလူထု အက်ိဳးစီးပြား ကာကြယ္ဖို႔အတြက္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့သူေတြကို ႏွိပ္ကြပ္ရာမွာ အသံုးျပဳခဲ့တဲ့ ရာဇသတ္ႀကီး ပုဒ္မ ၅၀၅(ခ) ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္ ေက်းရြာအုပ္စု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး ဥပေဒကို ျပင္ဆင္ရပါဦးမယ္။

ဒီအတိုင္းပဲ NLD ေရြးေကာက္ပြဲ ေၾကညာစာတမ္းမွာ အဓိက ေဖာ္ျပထားတဲ့ က႑ႀကီး ၁၃ ခုထဲက စီးပြားေရး၊ ေတာင္သူလယ္သမားေရး၊ အလုပ္သမားေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးနဲ႔ သက္ဆိုင္ေနတဲ့ ဥပေဒေတြကိုလည္း ျပင္ဆင္တာေတြ၊ အသစ္ ျပ႒ာန္းဖို႔ ရွိေနပါေသးတယ္။

ဒီဘက္ႏွစ္ေတြမွာ အသံုးျပဳမႈ မ်ားလာတဲ့ ဆက္သြယ္ေရးဆိုင္ရာ ဥပေဒေတြကိုလည္း ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ႏိုင္ေအာင္ ျပင္ဆင္ဖို႔ လိုပါေသးတယ္။

ဒါ့အျပင္ ေငြေၾကး ခ၀ါခ်မႈ၊ အခြန္ တိမ္းေရွာင္မႈ၊ စီးပြားေရး အက်ိဳးအျမတ္ဆိုင္ရာ လက္၀ါးႀကီး အုပ္မႈေတြကို ကာကြယ္ထားတဲ့ ဥပေဒေတြ အျပင္ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုင္ရာ ဥပေဒေတြ၊ အသင္းအဖြဲ႕ မွတ္ပံုတင္ျခင္းဆိုင္ရာ ဥပေဒေတြကိုလည္း ျပင္ဆင္ေရးဆြဲ ရပါဦးမယ္။

ဒီဥပေဒေတြထဲကမွ ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒ၊ ရာဇသတ္ႀကီး ပုဒ္မ ၅၀၅(ခ)၊ ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္ ေက်းရြာအုပ္စု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး ဥပေဒေတြက လႊတ္ေတာ္ စတင္ၿပီး အျမန္ဆံုး ျပင္ဆင္ရမယ့္ ဥပေဒေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

■ ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒ

ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒကို ၂၀၁၁ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာ ၂ ရက္မွာ ျပ႒ာန္းပါတယ္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္ ၅ ရက္မွာ နည္းဥပေဒ ထြက္လာပါတယ္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္မွာ ျပင္ဆင္မႈတစ္ခ်ိဳ႕ လုပ္ခဲ့ေပမဲ့ အႏွစ္သာရအားျဖင့္ ေျပာင္းလဲျခင္း မရွိေသးပါဘူး။

၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၅၄ မွာ “ႏိုင္ငံသားတိုင္းသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ လံုျခံဳေရး၊ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး၊ ရပ္ရြာေအးခ်မ္းသာယာေရး သို႔မဟုတ္ ျပည္သူတို႔၏ ကိုယ္က်င့္တရား အလို႔ငွာ ျပ႒ာန္းထားသည့္ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္လွ်င္ ေအာက္ပါ အခြင့္အေရးမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ သံုးစြဲေဆာင္ရြက္ခြင့္ ရွိသည္” လို႔ ဆိုၿပီး …

(က) မိမိ၏ ယံုၾကည္ခ်က္၊ ထင္ျမင္ ယူဆခ်က္မ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခြင့္၊ ေရးသားျဖန္႔ေ၀ခြင့္၊
(ခ) လက္နက္ မပါဘဲ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စုေ၀းခြင့္၊ စီတန္း လွည့္လည္ခြင့္၊
(ဂ) အသင္းအဖြဲ႕ သို႔မဟုတ္ အစည္းအ႐ံုးမ်ား ဖြဲ႕စည္းေဆာင္ရြက္ခြင့္၊
(ဃ) တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳး တစ္မ်ိဳးႏွင့္တစ္မ်ိဳး သို႔မဟုတ္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳး အခ်င္းခ်င္းကို လည္းေကာင္း၊ အျခားဘာသာ သာသနာကို လည္းေကာင္း ထိခိုက္နစ္နာမႈ မရွိေစဘဲ မိမိ ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုးသည့္ စကား၊ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ကိုးကြယ္သည့္ ဘာသာ သာသနာႏွင့္ ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ားကို လြတ္လပ္စြာ ေဆာင္ရြက္ပိုင္ခြင့္ ရွိတယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒီျပ႒ာန္းခ်က္မွာ ပါ၀င္တဲ့ ဖြင့္ဆိုခ်က္ (က)၊ (ခ)တို႔အရ ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒ ျဖစ္လာတာပါ။ ဥပေဒ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ႏိုင္ငံသားမ်ားရဲ႕ မူလ အခြင့္အေရးျဖစ္တဲ့ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စုေ၀းျခင္းနဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စီတန္းလွည့္လည္ျခင္းေတြကို အကာအကြယ္ေပးဖို႔ ဆိုတဲ့ အခ်က္တစ္ခု ပါ၀င္ပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ လက္ေတြ႕မွာေတာ့ ဒီဥပေဒဟာ ႏိုင္ငံသားေတြကို ဖိႏွိပ္တဲ့ ဥပေဒ ျဖစ္လာပါတယ္။

ၿပီးခဲ့တဲ့ ေလးႏွစ္ေက်ာ္ ကာလအတြင္းမွာ ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၈ ေၾကာင့္ ေထာင္ဒဏ္ က်ခံခဲ့ရသူ ရာေပါင္းမ်ားစြာ ရွိခဲ့ပါတယ္။ သူတို႔ အားလံုးဟာ ဆႏၵ ထုတ္ေဖာ္မႈနဲ႔ ဆက္စပ္ၿပီး အစိုးရက တရားစြဲဆို ေထာင္ခ်ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခုခ်ိန္ အထိလည္း ဒီဥပေဒနဲ႔ တရားစြဲဆို ေထာင္ခ်မႈေတြ ရွိေနတုန္းပါ။

ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ား ကူညီေစာင့္ေရွာက္ေရး အဖြဲ႕ (AAPP) ရဲ႕ စာရင္းေတြအရ ဇန္န၀ါရီ ၁၉ ရက္ေန႔အထိ ေထာင္ဒဏ္ က်ခံေနရ သူ ၁၃၁ ဦးမွာ ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၈၊ ရာဇသတ္ႀကီး ပုဒ္မ ၅၀၅ (ခ) စတဲ့ ပုဒ္မ ႏွစ္ခုနဲ႔ ေထာင္ဒဏ္ ခ်မွတ္ခံထားရသူ ၅၀ ဦး ရွိပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ ဇန္န၀ါရီ ၁၉ ရက္ေန႔အထိ တရား ရင္ဆိုင္ေနရသူ ၄၀၉ ဦးမွာ ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒပုဒ္မ ၁၈ နဲ႔ စြဲဆိုခံထားရသူ ၁၄၅ ဦးရွိၿပီး ရာဇသတ္ႀကီး ပုဒ္မ ၅၀၅(ခ)နဲ႔ တရားစြဲဆို ခံထားရသူ ၁၁၄ ဦး ရွိခဲ့ပါတယ္။

■ ဖြဲ႕စည္းပံုကို ဆန္႔က်င္ေနသလား

အာဏာပိုင္ေတြက ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒကို အသံုးခ်ၿပီး ႏွိပ္ကြပ္တဲ့ ေနရာမွာ ပုဒ္မ ၁၈ ကို အမ်ားဆံုး အသံုးျပဳပါတယ္။ ပုဒ္မ ၁၉ ကိုလည္း သံုးစြဲေလ့ ရွိပါတယ္။ ဥပေဒအရလည္း ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒနဲ႔ အေရးယူတဲ့ ျပစ္မႈေတြကို ရဲအေရးပိုင္တဲ့ ျပစ္မႈအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားတဲ့အတြက္ တရားလိုဟာ ျပည္ထဲေရး ၀န္ႀကီးဌာန၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရဲတပ္ဖြဲ႕ တာ၀န္ရွိသူေတြပဲ ျဖစ္ေနပါတယ္။

ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒ ပုဒ္မ (၁၈) မွာ “မည္သူမဆို ခြင့္ျပဳမိန္႔ မရရွိဘဲ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စုေ၀းျခင္း သို႔မဟုတ္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စီတန္းလွည့္လည္ျခင္းျပဳေၾကာင္း ျပစ္မႈထင္ရွား စီရင္ျခင္း ခံရလွ်င္ ထိုသူကို ေျခာက္လထက္ မပိုေသာ ေထာင္ဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ က်ပ္သံုးေသာင္းထက္ မပိုေသာ ေငြဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ ဒဏ္ႏွစ္ရပ္လံုးျဖစ္ေစ ခ်မွတ္ရမည္” လို႔ ေဖာ္ျပပါတယ္။

၂၀၁၁ ခုႏွစ္ စတင္ ျပ႒ာန္းခ်ိန္မွာ ေထာင္ဒဏ္ကို တစ္ႏွစ္ ျပ႒ာန္းခဲ့တာပါ။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္မွာ ျပင္ဆင္မႈ လုပ္ၿပီး ေထာင္ဒဏ္ ေျခာက္လထက္ မပိုေသာလို႔ ေျပာင္းခဲ့ပါတယ္။

ေငြဒဏ္ တစ္ခုတည္း ခ်မွတ္ရင္ ျဖစ္တဲ့ ဒီပုဒ္မနဲ႔ တရားစြဲဆို ခံခဲ့ရသူ အမ်ားစုဟာ ေငြဒဏ္ မဟုတ္ဘဲ ေထာင္ဒဏ္ေတြပဲ ခ်မွတ္ခံခဲ့ ရပါတယ္။

ပုဒ္မ ၁၇ က ခြင့္ျပဳခ်က္နဲ႔ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စီတန္းလွည့္လည္သူေတြကို ေႏွာင့္ယွက္တာ၊ ဖ်က္ဆီးတာ၊ ဟန္႔တားတာ၊ စိတ္ၿငိဳျငင္ေအာင္ ျပဳလုပ္တာ၊ လက္ေရာက္ က်ဴးလြန္တာ၊ အႏိုင္အထက္ ျပဳတာေတြ လုပ္တဲ့သူကို အေရးယူတာ ျဖစ္ၿပီး ဒါကို က်ဴးလြန္တယ္ ဆိုရင္ တစ္ႏွစ္ထက္ မပိုေသာ ေထာင္ဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ က်ပ္ငါးေသာင္းထက္ မပိုေသာ ဒဏ္ေငြျဖစ္ေစ၊ ဒဏ္ႏွစ္ရပ္လံုး ျဖစ္ေစ ခ်မွတ္ႏိုင္သည္လို႔ ျပ႒ာန္း ထားပါတယ္။

ပုဒ္မ ၁၉ ကေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စီတန္းလွည့္လည္ဖို႔ ခြင့္ျပဳထားတဲ့ ေန႔ရက္၊ ျဖတ္သန္း သြားလာရမယ့္ လမ္းေၾကာင္း၊ အခ်ိန္ေတြ အျပင္ ခြင့္ျပဳမိန္႔ ေပးထားတဲ့ ေနရာေတြမွာ ခြင့္ျပဳေပးထားတဲ့ အတိုင္း မလုပ္ရင္ အေရးယူတဲ့ ပုဒ္မ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီပုဒ္မမွာ ပါ၀င္တဲ့ အခ်က္ေတြကို က်ဴးလြန္ရင္ သံုးလထက္ မပိုတဲ့ ေထာင္ဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ က်ပ္တစ္ေသာင္းထက္ မပိုေသာ ေငြဒဏ္ျဖစ္ေစ၊ ဒဏ္ႏွစ္ရပ္လံုးျဖစ္ေစ ခ်မွတ္ႏိုင္သည္လို႔ ျပ႒ာန္းပါတယ္။

ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒမွာ ပါ၀င္ေနတဲ့ ပုဒ္မ၊ ျပစ္ဒဏ္ အေရးယူမႈေတြကို ပံုမွန္အားျဖင့္ ၾကည့္ရင္ ျပႆနာ မရွိဘူးလို႔ ယူဆႏိုင္ေပမယ့္ ဥပေဒ တစ္ခုလံုးကို ျခံဳငံုၾကည့္တဲ့အခါ ဒီဥပေဒဟာ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ကိုပါ ေက်ာ္လြန္သလို ျဖစ္ေနပါတယ္။

■ ဘယ္လိုပံုစံ ျဖစ္ေနလဲ

၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၅၄ (ခ) အရ ဘယ္သူမဆို လက္နက္မပါဘဲ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ စီတန္းလွည့္လည္ခြင့္ ျပဳထားၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအတြက္ ခြင့္ျပဳခ်က္ ယူၿပီးမွ လုပ္ရမယ္လို႔ ျပ႒ာန္းထားတာ မရွိပါဘူး။ ျခြင္းခ်က္အျဖစ္ ႏိုင္ငံေတာ္ လံုျခံဳေရး၊ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး၊ ရပ္ရြာေအးခ်မ္း သာယာေရး သို႔မဟုတ္ ျပည္သူတို႔၏ ကိုယ္က်င့္တရား အက်ိဳးငွာ ျပ႒ာန္းထားတဲ့ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ မဆန္႔က်င္လွ်င္ လြတ္လပ္စြာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရွိတယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။

ျခြင္းခ်က္ ေပးထားခ်က္ကို စဥ္းစားၿပီး ပုဒ္မ ၃၅၄ (ခ) ျပ႒ာန္းခ်က္ အသံုးျပဳသူေတြကို ကိုင္တြယ္ရာမွာ စည္းမ်ဥ္း၊ စည္းကမ္းေတြပဲ ပါ၀င္တဲ့ ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒပဲ ျဖစ္သင့္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဒီလို မျဖစ္ဘဲ ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒမွာ ျပစ္မႈ၊ ျပစ္ဒဏ္ေတြ ထည့္သြင္း လိုက္တာေၾကာင့္ ဒီဥပေဒဟာ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၅၄(ခ) ကို ဆန္႔က်င္သလို ျဖစ္သြားပါတယ္။ တစ္ဖက္မွာလည္း ႏိုင္ငံသား အခြင့္အေရးအရ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္သူေတြကို ဥပေဒနဲ႔ ကန္႔သတ္ တားဆီး လိုက္သလို ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြဟာ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္နဲ႔ ဆန္႔က်င္ေနတဲ့ အျပင္ ဥပေဒအရ ဆႏၵ ထုတ္ေဖာ္သူေတြဟာ သက္ဆိုင္ရာ ၿမိဳ႕နယ္ ရဲတပ္ဖြဲ႕မွဴးဆီ ေလွ်ာက္ထားရၿပီး ၿမိဳ႕နယ္ ရဲတပ္ဖြဲ႕မွဴးက သက္ဆိုင္ရာ ၿမိဳ႕နယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး အတည္ျပဳခ်က္နဲ႔ ခြင့္ျပဳရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဆႏၵ ထုတ္ေဖာ္ခြင့္အတြက္ ခြင့္ျပဳမိန္႔ဟာ သက္ဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္ေတြ လက္ထဲမွာပဲ ရွိေနၿပီး အနည္းငယ္ အတိမ္းအေစာင္း ရွိတာနဲ႔ အေရးယူ ျပဳလုပ္ျခင္းကိုလည္း သက္ဆိုင္ရာ အာဏာပိုင္ေတြကပဲ လုပ္ခဲ့ၾကပါတယ္။

ဒီအတြက္ေၾကာင့္ပဲ ၿပီးခဲ့တဲ့ ေလးႏွစ္တာ ကာလ အတြင္းမွာ ဥပေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို အသံုးျပဳၿပီး အာဏာပိုင္ေတြက ျပည္သူလူထုအေရး တက္ၾကြ လႈပ္ရွားသူေတြရဲ႕ ဆႏၵ ထုတ္ေဖာ္မႈေတြကို အေရးယူ ႏွိပ္ကြပ္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒ ပုဒ္မေတြဟာလည္း တစ္ခ်ိန္တုန္းက အာဏာရွင္ေတြ အသံုးျပဳခဲ့တဲ့ အေရးေပၚ စီမံခ်က္ အက္ဥပေဒ ပုဒ္မ ၅ (ည)လို နာမည္ဆိုးနဲ႔ ေက်ာ္ၾကားတဲ့ ဥပေဒ ျဖစ္လာပါတယ္။
ပုဒ္မ ၅(ည) က ေထာင္ဒဏ္ ခုနစ္ႏွစ္အထိ အေရးယူ အျပစ္ေပးလို႔ ရသလိုပဲ ပုဒ္မ ၁၈ နဲ႔ ေထာင္ဒဏ္ေတြ အမ်ားႀကီး ခ်မွတ္တဲ့ ဖိႏွိပ္မႈေတြ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။ ပုဒ္မ ၁၈ အရ အျမင့္ဆံုး ေထာင္ဒဏ္ ေျခာက္လပဲ ခ်မွတ္လို႔ ရတယ္ ဆိုေပမယ့္ ၿမိဳ႕နယ္ တစ္ခုခ်င္းစီ အလိုက္ တစ္ၿမိဳ႕နယ္ကို ပုဒ္မ ၁၈ တစ္ခုခ်င္းစီ တပ္ၿပီး တစ္ၿမိဳ႕နယ္ ျပစ္မႈအတြက္ ေထာင္ဒဏ္ ေျခာက္လစီနဲ႔ ျပစ္ဒဏ္ အမ်ားႀကီး က်ေအာင္ လုပ္ခဲ့တဲ့ သာဓကေတြ ရွိခဲ့ပါတယ္။

■ ရာဇသတ္ႀကီး ပုဒ္မ ၅၀၅ (ခ)

ၿပီးခဲ့တဲ့ ေလးႏွစ္တာ ကာလမွာ ပုဒ္မ ၁၈ နဲ႔ ယွဥ္တြဲၿပီး အသံုးျပဳခဲ့တာက ရာဇသတ္ႀကီး ပုဒ္မ ၅၀၅ (ခ) ျဖစ္ပါတယ္။

ရာဇသတ္ႀကီး ပုဒ္မ ၅၀၅ (ခ) ရဲ႕ ျပ႒ာန္းခ်က္က “မည္သူမဆို ေဖာ္ျပခ်က္ကို ျဖစ္ေစ၊ ေကာလာဟလကို ျဖစ္ေစ၊ သတင္းကို ျဖစ္ေစ ျပဳရာတြင္ သို႔တည္းမဟုတ္ ထုတ္ျပန္ေၾကညာရာတြင္ သို႔တည္းမဟုတ္ ျဖန္႔ခ်ိရာတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရကို ျဖစ္ေစ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ ၿငိမ္၀ပ္ပိျပားေရးကို ျဖစ္ေစ ထိခိုက္သည့္ ျပစ္မႈကို တစ္ဦးတစ္ေယာက္ေသာသူက က်ဴးလြန္ခ်င္လာေအာင္ အမ်ားျပည္သူကိုေသာ္ လည္းေကာင္း၊ အမ်ားျပည္သူ၏ သီးျခားလူစုကိုေသာ္ လည္းေကာင္း ေၾကာက္ျခင္း၊ ထိတ္လန္႔ျခင္း တစ္ခုခု ျဖစ္ေစရန္ အၾကံရွိလွ်င္၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ထိုသို႔ ျဖစ္ေစတန္ရာသည့္ အေၾကာင္းရွိလွ်င္ ထိုသူကို ႏွစ္ႏွစ္အထိ ေထာင္ဒဏ္ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္ေစ၊ ေငြဒဏ္ ျဖစ္ေစ၊ ဒဏ္ႏွစ္ရပ္လံုး ျဖစ္ေစ ခ်မွတ္ရမည္” လို႔ ျပ႒ာန္းထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ပုဒ္မ ၅၀၅(ခ) နဲ႔ တရားစြဲဆို ခံရၿပီး ေထာင္ဒဏ္ ခ်မွတ္ ခံရသူေတြကလည္း ျပည္သူလူထု အေရး ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ တက္ၾကြ လႈပ္ရွားသူေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

AAPP ရဲ႕ စာရင္းေတြ အရပဲ လက္ရွိ ေထာင္ဒဏ္ ခ်မွတ္ခံထားရသူ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသား ၁၃၁ ဦးထဲမွာ ပုဒ္မ ၅၀၅ (ခ)၊ ပုဒ္မ ၁၈ နဲ႔ တြဲၿပီး ေထာင္ဒဏ္ ခ်မွတ္ခံထားရသူ ၁၇ ဦး ရွိပါတယ္။ ဒီလူေတြ ထဲမွာ ကိုထင္ေက်ာ္က ပုဒ္မ ၅၀၅(ခ)၊ ပုဒ္မ ၁၈ ေတြနဲ႔တင္ ေထာင္ဒဏ္ ၁၃ ႏွစ္ ၆ လ က်ခံေနရသူ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒုတိယ အမ်ားဆံုး ခ်မွတ္ ခံထားရသူက ကိုေနမ်ိဳးဇင္ ျဖစ္ၿပီး ေထာင္ဒဏ္ ငါးႏွစ္ နီးပါး ခ်မွတ္ ခံထားရပါတယ္။

ပုဒ္မ ၅၀၅ (ခ) အျပင္ ပုဒ္မ ၁၄၃၊ ပုဒ္မ ၁၈၈ တို႔နဲ႔ တြဲဖက္ၿပီး ေထာင္ဒဏ္ က်ခံေနရသူ သံုးဦး ရွိၿပီး သူတို႔က ေထာင္ဒဏ္ ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္ ခ်မွတ္ ခံထားရတဲ့ ေရႊလုပ္သားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

■ ၅၀၅ (ခ) နဲ႔ ဘယ္သူေတြကို စြဲထားလဲ

ႏိုင္ငံေရး တက္ၾကြလႈပ္ရွားသူ၊ အလုပ္သမား အေရး၊ ေတာင္သူလယ္သမား အေရး ေဆာင္ရြက္သူေတြ၊ ဂ်ာနယ္လစ္ေတြ အပါအ၀င္ အစိုးရက တရားစြဲထားတဲ့အတြက္ အမႈ ရင္ဆိုင္ေနရသူ ၄၀၉ ဦးထဲမွာ ပုဒ္မ ၅၀၅ (ခ)နဲ႔ တရားစြဲခံ ထားရသူ ၁၁၄ ဦး ရွိပါတယ္။

ဒီထဲကမွ အမ်ိဳးသား ပညာေရး ဥပေဒ ျပင္ဆင္ဖို႔ သပိတ္ေမွာက္ အေရးဆို ခဲ့ၾကတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ ၀န္းရံျပည္သူ ၉၃ ဦးထဲမွာ ၈၀ ဟာ ပုဒ္မ ၅၀၅(ခ)နဲ႔ တရားစြဲ ခံထားရပါတယ္။ ေက်ာင္းသားေတြက ၅၀၅(ခ) တင္ မကဘဲ အနည္းဆံုး ပုဒ္မ ငါးခုစီနဲ႔ တရားစြဲဆို ခံထားရတာပါ။ ပုဒ္မ ၁၄၃၊ ပုဒ္မ ၁၄၅၊ ပုဒ္မ ၁၄၇၊ ပုဒ္မ ၃၃၂ တို႔နဲ႔ တရားစြဲဆို ခံၾကရတာပါ။

ဒီထဲမွာ ပုဒ္မ ၁၄၃ က ဘယ္သူမဆို ဥပေဒနဲ႔ ဆန္႔က်င္တဲ့ အစုအေ၀း တစ္ခုမွာ ပါ၀င္ျခင္းကို ရည္ညႊန္းၿပီး ေထာင္ဒဏ္ ေျခာက္လ၊ ေငြဒဏ္၊ ဒါမွမဟုတ္ ဒဏ္ႏွစ္ခုလံုး ခ်မွတ္ႏိုင္ပါတယ္။ ပုဒ္မ ၁၄၅ က ဘယ္သူမဆို ဥပေဒနဲ႔ ဆန္႔က်င္တဲ့ အစုအေ၀းကို လူစုခြဲဖို႔ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းထားတဲ့ နည္းလမ္းအတိုင္း အမိန္႔ေပးၿပီးေၾကာင္းကို သိလ်က္နဲ႔ ပါ၀င္သူ ျဖစ္မယ္၊ ဒါမွမဟုတ္ ဆက္လက္ ပါ၀င္ေနသူ ျဖစ္မယ္ဆိုရင္ သူ႔ကို ေထာင္ဒဏ္ ႏွစ္ႏွစ္အထိ ျဖစ္ျဖစ္၊ ေငြဒဏ္ ျဖစ္ျဖစ္၊ ဒဏ္ႏွစ္ရပ္လံုး ျဖစ္ျဖစ္ ခ်မွတ္ႏိုင္တယ္လို႔ ျပ႒ာန္းထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ပုဒ္မ ၁၄၇ ကေတာ့ ဘယ္သူမဆို ႐ုန္းရင္းဆန္ခတ္မႈ က်ဴးလြန္မယ္ ဆိုရင္ အဲဒီလူကို ေထာင္ဒဏ္ ႏွစ္ႏွစ္အထိ ျဖစ္ျဖစ္၊ ေငြဒဏ္ ျဖစ္ျဖစ္၊ ဒဏ္ႏွစ္ရပ္လံုး ျဖစ္ျဖစ္ ခ်မွတ္ခံႏိုင္တယ္လို႔ ျပ႒ာန္းထားတာပါ။

ပုဒ္မ ၃၃၂ က ျပစ္ဒဏ္ ႀကီးပါတယ္။ ျပည္သူ႔၀န္ထမ္းတာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ေနသူကို နာက်င္ေအာင္ လုပ္တာ၊ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ေနတာကို ဟန္႔တားၿပီး နာက်င္ေအာင္ ျပဳလုပ္တာေတြကို ရည္ညႊန္းထားတဲ့ ပုဒ္မ ျဖစ္ၿပီး က်ဴးလြန္တယ္လို႔ စီရင္ျခင္း ခံရရင္ ေထာင္ဒဏ္ သံုးႏွစ္အထိ ျဖစ္ျဖစ္၊ ေငြဒဏ္ ျဖစ္ျဖစ္၊ ဒဏ္ႏွစ္ရပ္လံုး ျဖစ္ျဖစ္ ခ်မွတ္ႏိုင္တယ္လို႔ ျပ႒ာန္း ထားပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ပုဒ္မ ၅၀၅(ခ) အပါအ၀င္ အျခား ပုဒ္မ မ်ားစြာနဲ႔ ဖမ္းဆီး တရားစြဲ ခံထားရတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြနဲ႔ ၀န္းရံ ျပည္သူေတြဟာ အနည္းဆံုး ေထာင္ဒဏ္ ကိုးႏွစ္ေက်ာ္ က်ခံႏိုင္ရေလာက္တဲ့ အထိ ရင္ဆိုင္ေနရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

လက္ပံတန္း ေက်ာင္းသားသပိတ္ ၿဖိဳခြင္းခံရမႈကို ျပန္ၾကည့္ရင္ေတာ့ ေက်ာင္းသားေတြ အေပၚ စြဲဆိုထားမႈ ဘယ္ေလာက္အထိ မွန္သလဲ ဆိုတာ တြက္ဆႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ မၾကာေသးမီက သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ ေပးခဲ့တဲ့ ျပစ္ဒဏ္ လြတ္ၿငိမ္းခြင့္ ရသူေတြထဲမွာ ေက်ာင္းသားေတြ မပါေသးသလို ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းေတြကို ပုဒ္မ ၁၈ နဲ႔ ထပ္ၿပီး တရားစြဲတာေတြ ဆက္ျဖစ္ေနပါတယ္။

ၿငိမ္းစုစီ ဥပေဒနဲ႔ ရာဇသတ္ႀကီး ပုဒ္မ ၅၀၅(ခ)ကို ျပင္ဖို႔ လိုတယ္ ဆိုတာက ဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ဆန္႔က်င္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို လက္ကိုင္ျပဳၿပီး ႏိုင္ငံေရး တက္ၾကြ လႈပ္ရွားသူေတြကို ေထာင္ထဲပို႔တဲ့ လုပ္နည္း လုပ္ဟန္ေတြကို ေျပာင္းဖို႔ ျပင္ဆင္သင့္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပေဒရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ အသံုးခ်ေနပံုေတြ ကြဲလြဲေနတာက ဥပေဒ ျပင္ဆင္ဖို႔ လက္ငင္း လိုအပ္ခ်က္ ျဖစ္ေနတာပါ။

■ ရပ္ေက်း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး ဥပေဒ

ၿပီးခဲ့တဲ့ ငါးႏွစ္တာ ကာလမွာ တာ၀န္ယူခဲ့တဲ့ ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္ ေက်းရြာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးေတြရဲ႕ အခန္းက႑က ေမးခြန္းထုတ္စရာ အမ်ားႀကီး ရွိခဲ့ပါတယ္။

၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒမွာ ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္ ေက်းရြာအုပ္စု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး ကိစၥရပ္ အေပၚ ဖြင့္ဆိုခ်က္ တစ္ခုပဲ ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါက ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၈၉ မွာ ပါ၀င္တာ ျဖစ္ၿပီး “ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္ ေက်းရြာအုပ္စု၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးကို ရပ္ရြာက ၾကည္ညိဳ ေလးစားၿပီး သိကၡာ သမာဓိ ရွိသည့္ ပုဂၢိဳလ္ တစ္ဦးဦးကို ဥပေဒႏွင့္ အညီ ခန္႔အပ္ တာ၀န္ေပး ေဆာင္ရြက္ေစရမည္” လို႔ ဆိုထားပါတယ္။

ဒီအတြက္ ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္ ေက်းရြာ အုပ္စု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး ဥပေဒကို ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီမွာ ျပ႒ာန္းခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ မတ္လမွာ ျပင္ဆင္မႈ တစ္ႀကိမ္ လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၇ မွာ ပုဒ္မခြဲ (က) ထပ္ျဖည့္ၿပီး ျပစ္မႈ၊ ျပစ္ဒဏ္ တစ္ရပ္ကို ျဖည့္စြက္ခဲ့တာပါ။

၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီမွာ တတိယအႀကိမ္ ျပင္ဆင္ပါတယ္။ ဒီတစ္ႀကိမ္မွာေတာ့ မူလ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းခ်က္ ပုဒ္မ ၉ မွာ ပါ၀င္တဲ့ အခ်က္ကို ျပင္ဆင္တာပါ။

ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္ ေက်းရြာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးေတြရဲ႕ သက္တမ္းဟာ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတရဲ႕ သက္တမ္းနဲ႔ တူညီတယ္၊ သက္တမ္း ႏွစ္ႀကိမ္ထက္ ပိုၿပီး မထမ္းေဆာင္ရဘူး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး အသစ္ ခန္႔အပ္ တာ၀န္ေပးၿပီးခ်ိန္ထိ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ရမယ္လို႔ ျပင္ဆင္ခဲ့တာပါ။

မူလ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၉ မွာက ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္ ေက်းရြာ အုပ္စု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးေတြရဲ႕ သက္တမ္းကို ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ သက္တမ္းအတိုင္း ျဖစ္တယ္။ ဒီသက္တမ္းဟာ သံုးႀကိမ္ထက္ မပိုေစရလို႔ ဖြင့္ဆိုထားတာပါ။ ဒါကို အေျချပဳၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲ ၿပီးခ်ိန္မွာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး အသစ္ ေရြးခ်ယ္တာေတြကို အလ်င္စလို လုပ္လာတဲ့အတြက္ ေ၀ဖန္မႈေတြ ထြက္လာတဲ့ အခါ ဥပေဒကို တတိယအႀကိမ္ ျပင္ဆင္ၿပီး သမၼတ သက္တမ္းအတိုင္း ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာခဲ့ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

လက္ရွိ အခ်ိန္မွာ ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္ ေက်းရြာ အုပ္စု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး တာ၀န္ယူထားသူေတြက အာဏာရ ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီနဲ႔ ဆက္ႏႊယ္ေနသူေတြ၊ အရင္ စစ္အစိုးရ လက္ထက္က လက္ကိုင္တုတ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ ခံထားရသူေတြ အမ်ားစု ႀကီးစိုးေနၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

မဲေပးတဲ့ စနစ္နဲ႔ သူတို႔ကို ေရြးခ်ယ္တယ္ ဆိုေပမဲ့ ေရြးခ်ယ္ပံု စနစ္က ဒီမိုကေရစီ နည္းလမ္း မက်ပါဘူး။ ဒီမိုကေရစီ နည္းလမ္းက်ေအာင္ လုပ္ထားတယ္ ဆိုတဲ့ အေယာင္ျပမႈပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အေယာင္ျပ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ေရြးခ်ယ္ခံရတဲ့ သူတို႔ေတြကို ခ႐ိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးေတြက အတည္ျပဳပါတယ္။ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၈၈ မွာ “ခ႐ိုင္ အဆင့္ႏွင့္ ၿမိဳ႕နယ္ အဆင့္တို႔၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ႏိုင္ငံ့ ၀န္ထမ္းမ်ားအား တာ၀န္ေပး ေဆာင္ရြက္ေစရမည္” ဆိုတဲ့ အခ်က္ တစ္ခုပဲ ပါ၀င္ပါတယ္။

ႏိုင္ငံ့ ၀န္ထမ္းေတြကိုပဲ တာ၀န္ေပးတဲ့ ခ႐ိုင္၊ ၿမိဳ႕နယ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးေတြဟာ အေထြေထြ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဦးစီး႒ာနက ၀န္ထမ္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ အေထြေထြ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဦးစီးဌာနဟာ ျပည္ထဲေရး ၀န္ႀကီး႒ာနေအာက္မွာ ရွိၿပီး ျပည္ထဲေရး ၀န္ႀကီးကို တပ္မေတာ္ ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္က ခန္႔အပ္ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီအခ်က္ကို ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ျပည္ထဲေရး ၀န္ႀကီးက စၿပီး အေထြေထြ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ၀န္ထမ္းေတြဟာ သမၼတက ခန္႔အပ္သူေတြ မဟုတ္ဘဲ သီးျခား လုပ္ပိုင္ခြင့္ ရထားသူေတြလို ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာပဲ သူတို႔ရဲ႕ အတည္ျပဳမႈနဲ႔ ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္ ေက်းရြာအုပ္စု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးေတြကို ခန္႔မယ္ဆိုရင္ ေမးခြန္းထုတ္စရာေတြ ရွိလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေမးခြန္း ထုတ္စရာေတြ ရွိေနခ်ိန္မွာပဲ ရပ္ကြက္ သို႔မဟုတ္ ေက်းရြာအုပ္စု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး ေရြးခ်ယ္တာကို ဒီမိုကေရစီ နည္းလမ္း က်ေစဖို႔ အတြက္ ဥပေဒ ျပင္ဆင္ဖို႔ လိုလာပါတယ္။

အထူးသျဖင့္ ရပ္ေက်း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး ဥပေဒ အခန္း ၄၊ ပုဒ္မ ၇ မွာ ပါ၀င္တဲ့ ေရြးခ်ယ္ပံု နည္းစနစ္ဟာ ဒီမိုကေရစီ နည္းလမ္း မက်ဘဲ အေယာင္ျပ ဒီမိုကေရစီ ပံုစံနဲ႔ ကိုယ့္လူ ကိုယ္ေရြးခ်ယ္လို႔ ရတဲ့ ပံုစံ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေအာက္ေျခ လူတစ္ဦးခ်င္းစီက ကိုယ္ေနထိုင္ရာ ရပ္ကြက္၊ ေက်းရြာ အုပ္ခ်ဳပ္သူကို ေရြးခ်ယ္ခြင့္ မရွိဘဲ အာဏာပိုင္ေတြဘက္က စိတ္ႀကိဳက္ ဖြဲ႕စည္းထားတဲ့ ဆယ္အိမ္စု အစုအဖြဲ႕ေတြကပဲ ႀကိဳးကိုင္ ျခယ္လွယ္ခြင့္ ရသလို ျဖစ္ေနပါတယ္။

ျပည္သူလူထုက ႏွစ္ၿခိဳက္ သေဘာက် လက္ခံတဲ့ ရပ္ေက်း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးေတြ ေရြးခ်ယ္ခံရဖို႔ ဆိုရင္ေတာ့ အခန္း ၄၊ ပုဒ္မ ၇ ကို ျပင္ဆင္မွပဲ ျဖစ္ႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။

မဟုတ္ရင္ အထက္အမိန္႔ နာခံၿပီး ဒီမိုကေရစီ နည္းလမ္းနဲ႔ ဆန္႔က်င္ ရပ္ရြာ လူထုကို ဗိုလ္က် စိုးမိုးတဲ့ ရပ္ေက်း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးေတြပဲ ထြက္လာဦးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ရပ္ေက်း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး ေရြးခ်ယ္ေရး ဥပေဒကလည္း လႊတ္ေတာ္သစ္ စတင္ခ်ိန္မွာ အျမန္ဆံုး ျပင္ဆင္ရမယ့္ ဥပေဒ ျဖစ္ေနပါတယ္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပဲ အခု လုပ္ေဆာင္ေနတဲ့ ရပ္ေက်း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး ေရြးခ်ယ္တာေတြကို ဖ်က္သိမ္းၿပီး ဥပေဒ ျပင္ဆင္ၿပီးမွ ျပန္လုပ္ဖို႔ သတိေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေတြက လႊတ္ေတာ္ စတင္ၿပီးတာနဲ႔ အျမန္ဆံုး ျပင္ဆင္သင့္တဲ့ ဥပေဒ တခ်ိဳ႕ကို ေျပာခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပင္ဆင္ဖို႔ က်န္ေနတဲ့ ဥပေဒေတြ အမ်ားႀကီး ရွိေနပါေသးတယ္။

ျပည္သူလူထုကို ဖိစီးထားတဲ့ ဥပေဒေတြကို ျပင္ဆင္ၿပီး လူထုကို ေကာင္းမြန္ေသာ သက္ေရာက္မႈ ရွိေစတဲ့ ဥပေဒေတြ ေရးဆြဲ ျပ႒ာန္းေပးရတာက လႊတ္ေတာ္ရဲ႕ တာ၀န္ ျဖစ္ပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္က ျပ႒ာန္းေပးတဲ့ ဥပေဒေတြကို နည္းဥပေဒေတြနဲ႔ ခ်ိတ္ဆက္ၿပီး အသက္၀င္လာေအာင္ လုပ္ရတာက အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းရဲ႕ တာ၀န္ ျဖစ္ပါတယ္။

ေဖေဖာ္၀ါရီ ၁ ရက္မွာ စတင္မယ့္ လႊတ္ေတာ္သစ္ဟာ လူထုကို ဖိစီးထားတဲ့ ဥပေဒေတြ ျပင္ဆင္ျခင္းျဖင့္ ေျခလွမ္းေကာင္းတစ္ရပ္ စတင္ဖို႔ အခ်ိန္ က်ေရာက္ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: