Leave a comment

ျမန္မာႏုိင္ငံက ပညာတတ္ ဘြဲ႕မရမ်ား

image

ဓာတ္ပံု – သံလ်င္ နည္းပညာတကၠသိုလ္
(TTU Facebook)

ျမန္မာႏုိင္ငံက ပညာတတ္ ဘြဲ႕မရမ်ား

မြန္းတည့္ေန။ အတြဲ (၂)၊ အမွတ္ (၅၀) – ခ်စ္ေဆြ

ကြယ္လြန္သြားၿပီးျဖစ္တဲ့ ေတာင္အာဖရိက ႏုိင္ငံရဲ႕ ဖခင္ႀကီးလို႔ အမ်ားက တင္စားၾကတဲ့ လူျဖဴလူမည္း ခြဲျခားမႈ ဆန္႔က်င္ေရး ေခါင္းေဆာင္ နယ္ဆင္မင္ဒဲလားက ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကမၻာေက်ာ္စကားတစ္ခြန္း ေျပာခဲ့ဘူးပါတယ္။

အဲဒါကေတာ့ ‘ကမၻာႀကီးကို ေျပာင္းလဲပစ္ဖုိ႔ အင္အားႀကီးဆံုးလက္နက္က ပညာေရးပဲ’ တဲ့။

တာလီဘန္ေတြရဲ႕ လုပ္ႀကံသတ္ျဖတ္မႈကေန လြတ္ ေျမာက္ လာၿပီး အသက္အငယ္ဆံုး ၿငိမ္း ခ်မ္းေရး ႏုိဘယ္ ဆုရွင္ ျဖစ္လာခဲ့တဲ့ ပညာေရး တက္ၾကြစြာ လႈပ္ရွားသူ ပါကစၥတန္သူေလး မာလာ လာ ယူစြတ္ဇုိင္း ကလည္း အခုလို ေျပာခဲ့ပါေသး တယ္။

”စာအုပ္တစ္အုပ္၊ ေဘာပင္တစ္ေခ်ာင္း၊ ကေလး တစ္ေယာက္၊ ဆရာတစ္ေယာက္နဲ႔ တင္ ေလာကႀကီးကို ေျပာင္းလဲႏုိင္တယ္”

ပညာေရႊအိုးလူမခိုး၊ ေက်ာင္းမွန္မွန္ တက္စာမခက္ဆိုတဲ့ ေဆာင္ပုဒ္ေတြကို ကြၽန္ေတာ္ တို႔ ငယ္ငယ္ကတည္းက ဖတ္ဖူးၾကားဖူး ျဖစ္ပါ လိမ့္မယ္။ ေက်ာင္းမွန္မွန္တတ္ၿပီး စာမခက္တိုင္း ဘြဲ႔ရပညာတတ္ႀကီး တစ္ေယာက္ျဖစ္ ႏိုင္ၿပီလား၊ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာေတာ့ မေသခ်ာပါဘူး။ ပညာ တတ္ႀကီးျဖစ္သြားေပမယ့္ ဘြဲ႔မရတဲ့ေက်ာင္းသား ေတြ အမ်ားအျပား ရွိေနပါတယ္။ အဲဒီထဲကမွ လက္ရွိ ေက်ာင္းတက္ေနဆဲ ေက်ာင္းသားေတြ၊ ဒုကၡသုကၡနဲ႔ အခက္အခဲေပါင္းစံု ႀကံဳၿပီးေတာ့မွ ဘြဲ႔ရခဲ့တဲ့ေက်ာင္းသား ေတြ၊ ေက်ာင္းၿပီးတာ ႏွစ္ေပါက္ေအာင္ ၾကာေပမယ့္ ဘြဲ႔မရတဲ့ေက်ာင္း သားေတြ အေၾကာင္းကို တင္ျပေပး လိုက္ရပါ တယ္။

Case # 1

ကိုေမာင္ေမာင္စိုးက ၁၉၉၃ ခုႏွစ္မွာ တကၠသိုလ္ဝင္ တန္းေအာင္ၿပီးေနာက္ အင္ဂ်င္ နီယာျဖစ္ဖုိ႔ ဝါသနာ ႀကီးသူ ျဖစ္တဲ့အေလ်ာက္ ရန္ကုန္စက္မႈတကၠသိုလ္မွာ Chemical Engineer တက္ခြင့္ေလွ်ာက္ခဲ့ပါတယ္။ သူ႔မွာ မွတ္ပံုတင္ မရွိပါဘူး။  တကၠသိုလ္တက္ခ်ိန္ အသက္ေမြးဝမ္း ေက်ာင္း ဘာသာရပ္ေတြန႔ဲ ပတ္သက္ၿပီး မွတ္ပံု တင္လိုေၾကာင္း သတ္မွတ္ထားေတာ့ ရန္ကုန္ တုိင္း တရား႐ံုးမွာ က်မ္းက်ိန္ၿပီး မွတ္ပံုတင္ ေလွ်ာက္ ထားခဲ့ၿပီးေနာက္မွာ သူ႔ကို ႏုိင္ငံသား ဆိုၿပီး က်မ္းက်ိန္လႊာ လုပ္ေပးခဲ့ပါတယ္။ ပညာ သင္ၾကားေနစဥ္ ၁၉၉၆၊ ၉၇ ခုႏွစ္ေလာက္မွာ ႏုိင္ငံေရးျပႆနာေတြျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ ေက်ာင္းပိတ္သြားတာေၾကာင့္ ေက်ာင္းနားလိုက္ ရပါ တယ္။

တကၠသိုလ္ျပန္ဖြင့္ခ်ိန္မွာေတာ့ တကၠသိုလ္ ေတြကို ခြဲထုတ္ပစ္လိုက္တာေၾကာင့္ ကိုေမာင္ ေမာင္စိုးက လိႈင္သာယာနည္းပညာတကၠသိုလ္မွာ ေက်ာင္းသြား တက္ခဲ့ရပါတယ္။ စတုတၴႏွစ္ အေရာက္မွာ စီးပြားေရး အခက္အခဲေတြေၾကာင့္ စာသင္ႏွစ္ ႏွစ္ႏွစ္၊ သံုးႏွစ္စာ ေလာက္ နားခဲ့ပါ တယ္။

”ကြၽန္ေတာ္ ဒီ အင္ဂ်င္နီယာဘြဲ႕ကို အရမ္း ကို ႐ူးသြပ္ လြန္း လို႔ ျပန္တက္တယ္။ ျပန္တက္ ေတာ့ ၂ဝဝ၄ ဧၿပီေလာက္မွာ ေက်ာင္းၿပီးတယ္။ ကြၽန္ေတာ္အင္ဂ်င္နီယာျဖစ္ၿပီဆုိၿပီး အရမ္း ေပ်ာ္ခဲ့တယ္။ ဘြဲ႔ႏွင္းသဘင္တက္ဖို႔အတြက္ ေခၚေတာ့ သြား ေလွ်ာက္ တယ္။ ေဖာင္တင္လည္း တင္ေရာ ကြၽန္ေတာ့္ကို အေၾကာင္းၾကားတယ္။  ပါခ်ဳပ္ (ပါေမာကၡခ်ဳပ္) နဲ႔ေတြ႔လုိက္ပါတဲ့။ ပါခ်ဳပ္ က ေက်ာင္းၿပီးသြားေပမယ့္ ဘြဲ႕ႏွင္းသဘင္ တက္ခြင့္မရွိေၾကာင္း၊ ဘြဲ႕လက္မွတ္ မရေၾကာင္း ေျပာတယ္။ လံုးဝေမွ်ာ္လင့္မထားတဲ့ စကားၾကား လုိက္ရတယ္။ မွတ္ပံုတင္ရွိမယ္ဆိုရင္ ဘြဲ႕လာ ထုတ္ပါလို႔ ေျပာခဲ့တယ္။ ေျပာတဲ့အခ်ိန္မွာ ဆရာႀကီးကိုယ္တုိင္လည္း ဝမ္းနည္းေနတယ္” လို႔ ကိုေမာင္ေမာင္စိုးက သူႀကံဳခဲ့ရပံုကို ျပန္ ေျပာင္း ေျပာျပပါတယ္။

ဒီလိုနဲ႔ ခုိင္မာတဲ့အေၾကာင္းျပခ်က္ တစ္စံု တစ္ရာမရဘဲ အထက္အမိန္႔ဆိုတဲ့ စကားလံုး တစ္လံုးေၾကာင့္နဲ႔ ဘြဲ႕ႏွင္း သဘင္ မတက္ခဲ့ရ သလို ဘြဲ႕လည္းမရခဲ့ပါဘူး။ ဒါ့အျပင္ မွတ္ပံုတင္ မရေသးခင္ ၾကားကာလမွာ ေက်ာင္းကို သြားၿပီး ေအာင္လက္မွတ္နဲ႔ အမွတ္စာရင္းထုတ္ေပးဖို႔ ေတာင္းဆိုခဲ့ေပမယ့္ လံုးဝမထုတ္ေပးခဲ့ပါဘူး။ ၂ဝဝ၇ ခုႏွစ္အေရာက္မွာေတာ့ ေက်ာက္တံတား ၿမိဳ႕နယ္ကေန အမ်ိဳးသားမွတ္ပံုတင္ (သံုးေခါက္ ခ်ိဳးမွတ္ပံုတင္) လုပ္ခြင့္ ရခဲ့ပါတယ္။

”ကံေကာင္းေထာက္မစြာနဲ႔ မွတ္ပံုတင္ ရလည္းရေရာ ကြၽန္ေတာ္ေက်ာင္းကိုေျပးတယ္။ ၿပီးေတာ့ မွတ္ပံုတင္နဲ႔ ဘြဲ႕လက္မွတ္ထုတ္တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ပါေမာကၡေျပာင္း သြားၿပီ။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ Chemical ဌာနက ေဒၚျမျမခင္ ျဖစ္ေနၿပီ။ ဒါေပမဲ့ ဆရာမက ကြၽန္ေတာ့္ကို ရစ္ တယ္။ ”မွတ္ပံုတင္ကဟိုလိုျဖစ္လို႔၊ ဒီလိုျဖစ္လုိ႔” စသည္ျဖင့္ ေပါ့ေနာ္။ ကြၽန္ေတာ္နဲ႔ အႀကိတ္ အနယ္၊ အျပန္အလွန္ ေဆြးေႏြးၿပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္း ကြၽန္ေတာ့္ ဘြဲ႕လက္မွတ္ကို ရခဲ့တယ္။ ဘြဲ႕လက္ မွတ္ရတဲ့အခ်ိန္က ၂ဝဝ၇ အကုန္ ေလာက္ျဖစ္ ေနၿပီ”လုိ႔ သူက ဆိုပါတယ္။

Case # 2

၂ဝ၁၄-၂ဝ၁၅ ပညာသင္ႏွစ္မွာ သန္လ်င္ GTC ကေန Electrical Engineer (EP) နဲ႔ ေအာင္ ျမင္ခဲ့တဲ့ ေမာင္ေက်ာ္တင့္ကလည္း ပညာတတ္ ၿပီး ဘြဲ႔မရေသး ပါဘူး။ သူတို႔ေက်ာင္းက ႏွစ္ႏွစ္ ျခား ငါးႏွစ္တက္ရ ပါတယ္။ ႏွစ္ႏွစ္ကို တစ္ႀကိမ္ ဘြဲ႕လက္မွတ္ တစ္ခု ထုတ္ေပးပါတယ္။ ပထမႏွစ္ ႏွစ္မွာ AGTI Diploma လက္မွတ္ေပးၿပီး ဒုတိယ ႏွစ္ႏွစ္မွာေတာ့ B.Tach ဘြဲ႕လက္မွတ္ေပးပါ တယ္။ ေနာက္ဆံုးတစ္ႏွစ္မွာေတာ့ B.E (Bachelor of Engineer) ဘြဲ႕ေပးပါတယ္။ စုစုေပါင္း ဘြဲ႕သံုး ခုပါ။

အဲဒီဘြဲ႕လက္မွတ္သံုးခုလံုးကို မွတ္ပံုတင္ ရွိမွ ထုတ္ လို႔ရပါတယ္။ ”ဘြဲ႕ႏွင္းသဘင္ေတာ့ တက္လို႔ရတယ္။ တက္ယူလုိ႔လည္း ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ စာရြက္အလြတ္ ပဲေပးတယ္။ အထဲမွာ ‘မွတ္ပံုတင္ျဖင့္လာေရာက္ ထုတ္ယူပါရန္’ ဆိုတာ ပဲ ပါတယ္။ အဲဒီလိုမ်ဳိးဆိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္က ေတာ့ ဘြဲ႕ႏွင္းသဘင္ကို သြားကို မတက္ေတာ့ ဘူး။ မွတ္ပံုတင္ရမွာပဲ အေဝးေရာက္ ပုံစံမ်ဳိးနဲ႔ ေလွ်ာက္ၿပီး ထုတ္လုိက္ေတာ့မယ္။ စာေမးပြဲ ေတာ့ ေအာင္ၿပီးသြားၿပီ။ အခုတစ္ႏွစ္ေက်ာ္ၿပီ ဘြဲ႕မရ ေသးဘူး”လို႔ သူႀကံဳေတြ႔ေနရပံုကို ေျပာပါတယ္။

ေမာင္ေက်ာ္တင့္ဟာ (၈)တန္းႏွစ္ ေလာက္မွာ မွတ္ပံုတင္ လုပ္ဖို႔ ႀကဳိးစားခဲ့ေပမယ့္ အဆင္မေျပခဲ့ပါဘူး။ သူ႔အတြက္ အဓိက ျပႆနာျဖစ္တဲ့ ပံုစံ (၁) ထုတ္ခုိင္း တာနဲ႔ ႀကံဳရ ပါတယ္။

”ကြၽန္ေတာ့္အေဖက ျပႆနာမရွိဘူး၊ လြယ္လြယ္ကူကူ ထုတ္လုိက္လို႔ရတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ အေမဘက္ကက်ေတာ့ စစ္ေတြျဖစ္သြားေတာ့ မလြယ္ေတာ့ဘူး။ ပထမ ကြၽန္ေတာ္ မွတ္ပံုတင္ လုပ္တဲ့အခ်ိန္ ၂ဝ၁၂ ထဲမွာ စစ္ေတြမွာ ျပႆနာ ေတြ တက္ေနတယ္” လို႔ ေျပာပါတယ္။

အဆင္မေျပမႈေတြေၾကာင့္ ၾကားလူတစ္ ေယာက္ အကူအညီနဲ႔ ထုတ္ေပးဖို႔ ေျပာေတာ့ ေငြကိုးေသာင္း ေတာင္းပါတယ္။ အဲဒီၾကားလူနဲ႔ ထုတ္တာ ပံုစံ (၁) ထြက္လာၿပီလုိ႔ သိရေပမယ့္ ေမာင္ေက်ာ္တင့္ လက္ထဲကိုေတာ့ အခုအခ်ိန္ထိ မေရာက္ေသးပါဘူး။

”ပံုစံ (၁)ရၿပီဆိုရင္ ႏုိင္ငံသားစိစစ္ေရး ကတ္ျပားေပး မလား၊ သံုးေခါက္ခ်ဳိးေပးမလား ဆိုတာ မေသခ်ာ ေသးဘူးဗ်။ သူတို႔က အမ်ဳိးမ်ဳိး ေျပာေနတာ။ ပံုမွန္အားျဖင့္ေတာ့ ပိုက္ဆံေပး လိုက္ရင္ ႏုိင္ငံသားရ သြားတာမ်ားတယ္”လို႔ ေမာင္ေက်ာ္တင့္က ေျပာပါတယ္။

သံုးေခါက္ခ်ဳိးမွတ္ပံုတင္နဲ႔ ဘြဲ႕လက္မွတ္ သြားထုတ္ တဲ့အခါမွာ သူ႔အေရွ႕က စီနီယာေတြရဲ႕ အေတြ႕အႀကံဳအရ ‘ကိုင္ေဆာင္ထားတဲ့ သက္ ေသခံကတ္ျပားကို လံုးဝ လဲလွယ္ မည္ မဟုတ္ ေၾကာင္း’ဆိုတဲ့ ဝန္ခံကတိမွာ လက္မွတ္ထိုးမွသာ လွ်င္ ဘြဲ႕လက္မွတ္ကို ထုတ္လို႔ရမယ့္ အေန အထားပါ။

”အမွန္ကေတာ့ မွတ္ပံုတင္ကို လြယ္လြယ္ ကူကူလုပ္ေပးလိုက္ရင္ ေတာ္ေတာ္အဆင္ေျပ မယ္။ ေနာက္ၿပီး ငါးႏွစ္တာ သင္ထားတဲ့ ပညာ ရပ္န႔ဲ မွတ္ပံုတင္မရွိတာက သက္ဆုိင္မႈ မရွိဘူး လို႔ ထင္တာပဲဗ်။ ဒီႏုိင္ငံသားျဖစ္မွပဲ ဒီလက္မွတ္ ႀကီးကို ထုတ္ေပးမယ္ဗ်ာ။ ဒီေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ (၁၅) ႏွစ္လံုးလံုး သင္ထားတ့ဲ ပညာရပ္ေတြ အားလံုးက ႏုိင္ငံသားမဟုတ္ဘူးဆိုတာ တစ္ခု တည္းနဲ႔ အားလံုး ေျမာင္းထဲလႊင့္ပစ္လုိက္ရေတာ့ မယ္ ပံုစံမ်ိဳးျဖစ္ေနတယ္”လို႔ သူကဆိုပါတယ္။

Case # 3

သန္လ်င္နည္းပညာတကၠသိုလ္က ေနာက္ ဆံုးႏွစ္ေက်ာင္းသူ မဥမၼာကလည္း (၁၈) ႏွစ္ ျပည့္ မွတ္ပံုတင္မရေသးတာေၾကာင့္ ပညာသင္ ႏွစ္ ႏွစ္ႏွစ္ေျမာက္နဲ႔ ေလးႏွစ္ေျမာက္မွာေပးတဲ့ B.Tech ဘြဲ႕လက္မွတ္ေတြ မရေသးပါဘူး။ ၁၈ ႏွစ္ျပည့္မွတ္ပံုတင္သာ အခ်ိန္မီမရခဲ့ရင္ ေနာက္ ဆံုးႏွစ္ B.E ဘြဲ႕ကိုလည္း ရမွာမဟုတ္ပါဘူး။

”ဘြဲ႔ႏွင္းသဘင္ အခမ္းအနားေတာ့ တက္ ခြင့္ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္မွတ္ေတာ့မေပးဘူး။ သေရစာအုပ္ေပးတယ္။ သူမ်ားေတြက်ေတာ့ အထဲမွာ ဘြဲ႔လက္မွတ္ပါတာေပါ့။ ကြၽန္မကေတာ့ မပါဘူး။ စာအုပ္အလြတ္ႀကီးေပးတယ္” လို႔ သူႀကံဳခဲ့ရပံုကို ေျပာပါတယ္။

(၁ဝ)ႏွစ္ျပည့္ ႏိုင္ငံသားစိစစ္ေရး ကတ္ျပား ရရွိထားေပမယ့္ (၁၈)ႏွစ္ျပည့္ရဖို႔အတြက္ ေလွ်ာက္ထားတာ သံုးႏွစ္ရွိၿပီ ျဖစ္ေပမယ့္ မရ ေသးပါဘူး။ မဥမၼာရဲ႕ မိဘႏွစ္ပါးလံုးက ႏုိင္ငံ သားစိစစ္ေရး ကတ္ျပားရထားသူေတြ ျဖစ္ပါ တယ္။

Case # 4

သန္လ်င္နည္းပညာတကၠသိုလ္မွာ BE (EC – Electronic Communication) ေမဂ်ာနဲ႔ ေနာက္ဆံုးႏွစ္ (ငါးႏွစ္ေျမာက္) မွာ တက္ေရာက္ ပညာသင္ၾကားေနသူ ေမာင္ညီညီႏုိင္ကလည္း အခက္အခဲေတြႀကံဳေနရပါတယ္။ မွတ္ပံုတင္မရွိ တဲ့ ေမာင္ညီညီႏုိင္ဟာလည္း မဥမၼာနည္းတူ ႏွစ္ႏွစ္ေျမာက္မွာေပးတဲ့ AGTI ဘြဲ႕ကို မရခဲ့ပါ ဘူး။

”ဘြဲ႕ေတာ့တက္ယူခြင့္ရတယ္။ ဘြဲ႕လက္ မွတ္ေတာ့မပါဘူး။ သားေရအိတ္ေလးပဲ ေပး တယ္။ စင္ေပၚမွာ အဲဒီသားေရအိတ္ေလးေတာင္ မေပးဘူးဆိုရင္ ဒီတုိင္းႀကီးျပန္ဆင္းလာရမွာေပါ့။ အထဲမွာေတာ့ ဘာမွမပါဘူး”လို႔ ေမာင္ညီညီႏိုင္ က ေျပာပါတယ္။

”မွတ္ပံုတင္ရေတာ့မွ သူတို႔ကေပးမွာေလ။ မွတ္ပံုတင္နံပါတ္ကို ဘြဲ႔ကတ္ျပားထဲမွာ ေရးရ တယ္။ ကြၽန္ေတာ့္မွာ မွတ္ပံုတင္မရွိတာေၾကာင့္ လံုးဝမေပးတာ။ (၁ဝ) ႏွစ္ျပည့္မွတ္ပံုတင္က သြားမလုပ္ျဖစ္ဘူး။ ေနာက္က်ရင္ အဆင္ေျပ မယ္ဆိုၿပီးေတာ့ အဲဒီဘက္ကို အာ႐ံုသိပ္မစိုက္ မိလုိက္ၾကဘူး။ ေနာက္မွလုပ္မယ္ဆိုၿပီးေတာ့ အခုလို အေျခအေနေရာက္သြားတယ္”လို႔ သူ ႀကံဳခဲ့ရပံုကိုေျပာပါတယ္။

ေမာင္ညီညီႏုိင္ရဲ႕ အေမျဖစ္သူက ႏုိင္ငံ သားစိစစ္ေရးကတ္ျပား ကိုင္ထားေပမယ့္ အေဖ ကေတာ့ သံုးေခါက္ခ်ိဳးပါ။ မွတ္ပံုတင္မရွိရင္ ဘြဲ႕မရဘူးဆိုတဲ့ အေနအထားျဖစ္လာေၾကာင့္ ေမာင္ညီညီႏိုင္တစ္ေယာက္ မွတ္ပံုတင္ရရွိေရး ႀကိဳးစားေနပါၿပီ။

မွတ္ပုံတင္မရွိဘဲ ဘြဲ႔ရသင့္လားဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေမာင္ညီညီရဲ႕ အျမင္ကေတာ့ အခုလိုပါ။

”ကြၽန္ေတာ့္အျမင္ကလည္း မွတ္ပံုတင္ မရွိရင္ ဘြဲ႕လက္မွတ္မေပးသင့္ဘူးလို႔ ျမင္တယ္။ ဘြဲ႕လက္မွတ္ထဲမွာ မွတ္ပံုတင္နံပါတ္ ေရးရတာ ကိုး”

ဥပေဒ႐ႈေထာင့္

ႏုိင္ငံသားျဖစ္ၿပီဆိုရင္ အေျခခံအခြင့္အေရး ေတြအရ ပညာသင္ခြင့္ဆိုတာလည္း ပါပါတယ္။ ႏုိင္ငံသားျဖစ္တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ပညာသင္ၾကား ခြင့္မွာ ဘာမွခြဲျခားမႈမရွိပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ လက္ေတြ႔ မွာေတာ့ တခ်ဳိ႕တခ်ဳိ႕ေသာ ေနရာေတြမွာ ခြဲျခားေနတာေတြ ရွိပါတယ္။

တကၠသိုလ္ေအာင္ျမင္ၿပီး ဘြဲ႕မရတ့ဲ ကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တရားလႊတ္ေတာ္ေရွ႕ေန ဦးခင္ ေမာင္ခ်ိဳက အခုလိုမွတ္ခ်က္ျပဳပါတယ္။

”မွတ္ပံုတင္လည္းမထြက္ေသးဘူးဆိုေတာ့ တကၠသိုလ္ဘက္က ဆရာ၊ ဆရာမေတြ အစရွိတဲ့ တာဝန္ရွိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ ဘက္ကၾကည့္ရင္ သူတို႔ မွာလည္း ၫႊန္ၾကားခ်က္ေတြ ရွိႏုိင္တယ္။ ဒီလို ေက့စ္ေတြမွာက အဲဒီလို ရွိတဲ့ ၫႊန္ၾကားခ်က္ကို ႐ုပ္ရင္႐ုပ္၊ မ႐ုပ္ရင္ ႏုိင္ငံသားျဖစ္ေအာင္ လုပ္ ေပး။ ညစ္ထားလို႔ေတာ့မရဘူး။ အခု အသြင္ ကူးေျပာင္းေရးမွာ NLD အစိုးရတက္ေတာ့မယ္။ ဆိုေတာ့ ဒီကိစၥေတြကို ေဖာ္ထုတ္ၿပီးေတာ့ လုပ္ဖုိ႔ ေကာင္းတယ္”လုိ႔ သူက ဆိုပါတယ္။

ႏုိင္ငံသားစိစစ္ေရး ကတ္ျပားမရတဲ့ ကေလး ေတြဟာ ႏုိင္ငံသားကတ္ရဖို႔ ႀကိဳးစားၿပီးၿပီလား၊ ျငင္းပယ္ခံရတာလား ဆိုတာလည္း ရွိပါတယ္။ ”ကေလးေတြ ႏုိင္ငံသားကတ္မရတဲ့ပံုစံက တစ္ ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ မတူဘူး။ ေသခ်ာ ေလ့လာၾကည့္လုိက္ေတာ့ ၿမိဳ႕နယ္ လ.ဝ.က ဦးစီးမွဴးေတြဟာ ဒီဥပေဒေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေတာ့ ကြၽမ္းကြၽမ္းက်င္က်င္ မရွိဘူးဆိုတဲ့ အခ်က္ ရွိတယ္။ သူတို႔ေရွာင္ေနတာ ဟိုလို ဒီလို အေၾကာင္း ထက္ကို နားမလည္လို႔ ေရွာင္ေနတ့ဲ အေၾကာင္း က ပိုမ်ားတယ္”လို႔ ဦးခင္ေမာင္ခ်ိဳက ေျပာပါ တယ္။

ႏုိင္ငံသားကိစၥဆိုတာ ကိုယ္တုိင္လုပ္ရမယ့္ ကိစၥ၊ လုပ္ကိုလုပ္ရမယ့္ ကိစၥျဖစ္ေၾကာင္း၊ လုပ္ ေနရင္းနဲ႔ ဘယ္ေနရာမွ အခက္အခဲေတြ႔သလဲ၊ မလိုအပ္ဘဲ ၾကန္႔ၾကာေနသလား၊ ဘာျဖစ္တာလဲ ဆိုတာကို ေဖာ္ထုတ္ရမွာျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္း သူက ဆက္ေျပာပါတယ္။

”ဒါကိုရင္ဆုိင္ရမယ္။ ႏိုင္ငံသားမရတဲ့ကိစၥ က အစက ရခုိင္ျပည္နယ္က မြတ္စလင္ေတြဆိုရင္ ျဖစ္တယ္။ အခုဆိုရင္ ျပည္တင္းက အစၥလာမ္ ဘာသာဝင္ေတြလည္း ႀကံဳေနရၿပီ။ Unwritten Policy ဆိုတဲ့ သူ႔ဟာသူ အတြင္းၫႊန္ၾကားခ်က္ေတြ ရွိႏုိင္တယ္။ အဲဒါေတြကို အရာရွိက သူ႔သေဘာ နဲ႔သူ လုပ္ေနတာမဟုတ္ေတာ့ဘဲနဲ႔ သူ႔ကို အထက္က ၫႊန္ၾကားခ်က္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေပးတာေပါ့။ ဥပမာဆိုပါစို႔။ ေသြးေႏွာကိစၥ။ အဲဒါက တရား ဝင္ မဟုတ္ဘူး။ အဲဒီလိုကိစၥေတြက ၫႊန္ၾကား ခ်က္နဲ႔ ျဖစ္တာ။ စာထဲမွာ မေရးထားတဲ့ဟာေတြ” လို႔ ဦးခင္ေမာင္ခ်ိဳက မွတ္ခ်က္ေပးလိုက္ပါတယ္။

ရန္ကုန္အေရွ႕ပိုင္း တကၠသိုလ္ ဆရာမ

မွတ္ပံုတင္မရွိလို႔ ဘြဲ႕မထုတ္ေပးတဲ့ ကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ရန္ကုန္အေရွ႕ပိုင္းတကၠသိုလ္က ဆရာမတစ္ေယာက္ကို ဆက္သြယ္ေမးျမန္းခဲ့ပါ တယ္။ သူကေတာ့ In Service ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ အမည္မေဖာ္ဖို႔ ေတာင္းဆိုထားပါတယ္။ အခု ေတာ့ သံုးေခါက္ခ်ဳိး မွတ္ပံုတင္ေတြနဲ႔ ဘြဲ႕ လက္မွတ္ေတြကို ျပန္ထုတ္ေပးေနၿပီလို႔ ဆရာမ က ဆိုပါတယ္။

”ဘယ္က Pressure ေပးသလဲေတာ့မသိဘူး။ အေဝးသင္က ဘြဲ႔လက္မွတ္ေတြ ျပန္ထုတ္ေပး တယ္။ သံုးေခါက္ခ်ဳိးေပါ့။ ကေလးကို ဘြဲ႕ႏွင္း သဘင္ခန္းမေတာ့ တက္ခုိင္းတယ္။ အဲဒီမွာ စာရြက္အစုတ္ႀကီးကို ထုတ္ေပးလိုက္တာ။ ဘြဲ႕ႏွင္းသဘင္ ေလွ်ာက္ရင္ မွတ္ပံုတင္နဲ႔ ေလွ်ာက္ ရတယ္။ အဲဒီလိုေလွ်ာက္တုန္းကေတာ့ သူတို႔ကို လွလွပပေလးပဲ လက္ခံလုိက္တယ္။ ဘြဲ႔ႏွင္း သဘင္လည္း တက္ခုိင္းတယ္။ ဘြဲ႕လည္းေပး တယ္။ ဘြဲ႕လက္မွတ္ ထည့္မေပးလိုက္ဘူး”လို႔ ဆရာမက ရွင္းျပပါတယ္။

”ဘြဲ႔ေပးၿပီးတဲ့အခ်ိန္ ဘြဲ႕လက္မွတ္ ရမ လာဘူး၊ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုတာ အေၾကာင္းျပလိမ့္ မယ္။ မွတ္ပံုတင္မရွိလို႔၊ မျပည့္စံုလို႔ ဘာညာ ေပါ့ေနာ္။ အဲဒီလိုအခ်ိန္က်ရင္ သက္ဆုိင္ရာ ဌာနရဲ႕ ေမာ္ကြန္းထိန္းပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ႀကီးၾကပ္နဲ႔ျဖစ္ ျဖစ္ သြားေတြ႕လုိက္။ အဲဒီမွာ ဘာအတြက္မေပး တာလဲဆိုၿပီး တုိက္႐ိုက္ေမး။ အေၾကာင္းျပခ်က္ ခုိင္လံုတယ္ဆိုရင္ ဟုတ္ၿပီ၊ စာထုတ္ထားလား၊ ၫႊန္ၾကားခ်က္ကဘာလဲ ဘယ္ကလဲ၊ ပညာေရး ဌာနကလား၊ အဲဒီၫႊန္ၾကားခ်က္စာေတာင္း လုိက္။ အဲဒီစာနဲ႔ ဘာဆက္လုပ္ရမလဲဆိုတာကို ဒုတိယအဆင့္ စဥ္းစားရမွာ”လို႔ ဆရာမက လမ္းၫႊန္ပါတယ္။

ၫႊန္ၾကားခ်က္ေတြဟာလည္း ပါးစပ္ၫႊန္ ၾကားခ်က္ေတြမ်ားေၾကာင္း၊ ေတာင္းရင္ မေပး ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ေလာေလာဆယ္ ဘြဲ႔ျပန္ ထုတ္ေပး ၿပီလို႔ ၾကားရတဲ့အတြက္ ရၿပီးတ့ဲလူေတြက ရၿပီးေၾကာင္း၊ ဒါေပမဲ့ အမ်ားအျပား က်န္ေန ေသးေၾကာင္း ဆိုပါတယ္။

တကၠသိုလ္ေအာင္ျမင္ၿပီးခ်ိန္ ဘြဲ႕မရတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆရာမက အခုလို မွတ္ခ်က္ေပးပါ တယ္။

”ေက်ာင္းအပ္ လက္ခံတယ္ဆိုေတာ့မွ ဘြဲ႕ မေပးဘူးဆိုတာ မျဖစ္သင့္ဘူးေလ။ ဥပမာ ေဆးတကၠသိုလ္ဝင္ခြင့္ရတယ္။ ဘြဲ႕ရေတာ့မွ ဘြဲ႕လက္မွတ္ေပးဘူးဆိုတာ အဓိပၸာယ္မရွိဘူး”

ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ စစ္အာဏာရွင္ လက္ေအာက္မွာ ေနလာၿပီးခ်ိန္ ၂ဝ၁ဝ ခုႏွစ္ ကစၿပီး ဒီမိုကေရစီ အမည္ခံ စစ္ဝတ္စံုခြၽတ္ အစိုးရတစ္ရပ္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ပါတယ္။ အခု ၂ဝ၁၆ ခုႏွစ္မွာေတာ့ ျပည္သူလူထုက တင္ ေျမႇာက္ လိုက္တဲ့ အစိုးရတစ္ရပ္ ေပၚေပါက္လာ ပါၿပီ။ စစ္အာဏာရွင္လက္ထက္မွာဆိုးဝါးစြာ ဖ်က္ဆီးခံလုိက္ရတဲ့အထဲ ပညာေရးက႑လည္း ပါခဲ့ပါတယ္။ ဖ်က္ဆီးခံလိုက္ရတဲ့ ပညာေရး က႑ထဲမွာလည္း ထပ္ဆင့္ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈ ေတြရွိေနပါတယ္။ တုိင္းျပည္တစ္ျပည္ရဲ႕ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈဆိုတာ ပညာတတ္ေပၚမွာလည္း အဓိကမူတည္ေနတာေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီ ယဥ္ ေက်းမႈတစ္ခုကို သြားခ်ိန္ တုိင္းျပည္မွာ ရွိတဲ့ ပညာတတ္လူတန္းစား အလႊာတန္းစားေပၚ မူတည္ၿပီး ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို သြားလို႔ရမရ ဆိုတာကို ပညာရွင္ေတြက သံုးသပ္ၾကရတာပါ။

ဒီလိုအခ်ိန္မ်ိဳးမွာ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ခြဲျခားဆက္ဆံခံရတဲ့ အုပ္စုေတြဟာ တုိင္းျပည္မွာ ရာခုိင္ႏႈန္းအားျဖင့္၊ လူဦးေရအားျဖင့္ အတုိင္း အတာတစ္ခုထိရွိတဲ့ အုပ္စုေတြျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအုပ္စုေတြကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈလို႔မရပါဘူး။ သူတုိ႔ကို ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ခြဲျခားတယ္ဆိုတာကို ျပန္ဆက္စပ္ၿပီး ေတြးၾကည့္ရင္ တုိင္းျပည္ရဲ႕ ဒီမိုကေရစီပံုေဖာ္မႈမွာ အဟန္႔အတား အခက္ အခဲ အမ်ားႀကီး ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ပညာမတတ္ သူေတြကို ပညာတတ္ေအာင္ ႀကိဳးစားရမယ့္ အစား ကြၽန္ေတာ္တို႔တုိင္းျပည္မွာ ပညာတတ္ ေတြကို ပညာမဲ့ဘဝကို ပို႔ေနသလို ျဖစ္ေနပါ တယ္။

ပညာေရးက႑ကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမယ္ ဆိုတဲ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဦးေဆာင္တဲ့ အစိုးရတစ္ရပ္ ေပၚေပါက္လာၿပီျဖစ္တာေၾကာင့္ ေက်ာင္းသားျပည္သူေတြႀကံဳေတြ႔ေနရတ့ဲ အခက္ အခဲဒုကၡေတြကို အေရးတယူေျဖရွင္းေပးဖို႔ လိုအပ္ေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရပါတယ္။

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: