Leave a comment

လွတ်လပ်ရေး အမွေ ထိန်းသိမ်း ထားတတ်မှ သာလျှင်

Zawgyi

လြတ္လပ္ေရးအေမြ ထိန္းသိမ္းထားတတ္မွသာလၽွင္

ကမၻာေပၚရွိ နိုင္ငံတိုင္းတြင္ ထူးျခားေသာ ေန႔ရက္မ်ားစြာ ရွိၾကသည္။ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္လည္း အမ်ိဳးသားေန႔၊ တပ္မေတာ္ေန႔၊ ျပည္ေထာင္ စုေန႔၊ လြတ္လပ္ေရးေန႔၊ အာဇာ နည္ေန႔ ဟူ၍ ေန႔ထူးေန႔ ရက္မ်ားရွိသည္။ ထိုေန႔ရက္မ်ား အနက္ ကိုလိုနီဘဝက်ေရာက္ ခဲ့ဖူးသည့္ ျမန္မာနိုင္ငံအတြက္မူ လြတ္လပ္ေရးေန႔သည္ မ်ားစြာ အဖိုးထိုက္တန္ လွေပသည္။ ၂ဝ၁၉ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၄ ရက္ေန႔သည္ (၇၁)ႏွစ္ေျမာက္ လြတ္လပ္ေရးေန႔ ပင္ျဖစ္သည္။
ဂုဏ္ရွိန္ေရာင္ဝါထြန္းလင္းေျပာင္ခဲ့
ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာနိုင္ငံ ဟူေသာ ဤေျမေပၚ တြင္ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း သန္း ၄ဝ ေက်ာ္ခန႔္မွ အစျပဳ၍ ျမန္မာ့ေရွးဦး လူမ်ိဳးမ်ား စတင္ေနထိုင္ခဲ့သည္ကို ပုံေတာင္ ေက်ာက္ျဖစ္႐ုပ္ႂကြင္း အေထာက္အထားမ်ားက သက္ေသၿပ လ်က္ရွိပါသည္။ ယင္းအခ်က္ သည္ ”လူသားမ်ိဳးႏြယ္အစ ျမန္မာက” ဟူ၍ပင္ ယူဆနိုင္ေပသည္။
စင္စစ္အားျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ သည္ ေရွးပေဝသဏီကတည္းကပင္ ကိုယ့္ထီး၊ ကိုယ့္နန္း၊ ကိုယ့္ၾက ငွန္းျဖင့္ မားမားမတ္မတ္ရပ္တည္ခဲ့သည့္ သမိုင္း အေထာက္ အထားမ်ား ခိုင္လုံစြာရွိခဲ့သည္။ သေရ ေခတၱရာ၊ ဗိႆနိုး၊ ဟန္လင္းစ သည့္ ၿမိဳ႕ျပနိုင္ငံမ်ားကို ခံ့ညားထည္ဝါ စြာထူေထာင္နိုင္ခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္ အေနာ္ရထာ၊ ဘုရင့္ ေနာင္ႏွင့္ အေလာင္းမင္း တရားႀကီး တို႔လက္ထက္မ်ားတြင္လည္း ျပည္ေထာင္စုျမန္မာနိုင္ငံ ေတာ္ႀကီးကို က်ယ္ေျပာ စြာထူေထာင္ ခဲ့သည္။ ထိုစဥ္က ကာကြယ္ေရးအင္အားကို ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံျပဳ၍ သုံးႀကိမ္တိုင္တိုင္ စည္းလုံး ညီညြတ္ေသာ ျမန္မာနိုင္ငံေတာ္ႀကီး အျဖစ္ စုစည္းတည္ ေထာင္နိုင္ခဲ့သည္။
သူ႔ကၽြန္ဘဝက်ေရာက္ခဲ့
သို႔ေသာ္ နယ္ခ်ဲ႕အဂၤလိပ္တို႔သည္ ၁၈၂၄ ၊ ၁၈၅၂ ႏွင့္ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္တို႔တြင္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ ျမန္မာနိုင္ငံ ကို မတရား စစ္ပြဲသုံးႀကိမ္ ဆင္ႏႊဲခဲ့ၾကသည္။ ထိုစဥ္က စနစ္တက် ဖြဲ႕စည္း ထားေသာ တပ္မေတာ္ တစ္ရပ္ မရွိသည့္ အျပင္ လူ၊ လက္နက္ႏွင့္ နည္းပညာတို႔လည္း ကြာျခားခဲ့သည္။ ထို႔ ေနာက္ ကုန္းေဘာင္ေနာက္ဆုံး မင္းဆက္ သီေပါမင္းလက္ ထက္၌ ၁၈၈၆ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၁ ရက္ေန႔တြင္ သူ႔ကၽြန္ဘဝသို႔ လုံးလုံးလ်ားလ်ား က်ေရာက္ ခဲ့ရသည္။ ထိုသို႔ဆုံးရွုံးသြား ေသာလြတ္လပ္ေရးကို ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၄ ရက္ေန႔ ေရာက္ရွိမွသာ လက္ဝယ္ ပိုင္ပိုင္ ျပန္လည္ရယူနိုင္ခဲ့သည္။ ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕တို႔သည္ ၁၈၂၄ ခုႏွစ္ကတည္းက ေအာက္ ျမန္မာနိုင္ငံ ကို စတင္က်ဴးေက်ာ္ သိမ္းပိုက္ခဲ့သျဖင့္ သူ႔ကၽြန္ ဘဝက်ေရာက္ခဲ့ရသည္မွာ ႏွစ္ေပါင္း ၁၂ဝ ေက်ာ္ ၾကာျမင့္ခဲ့သည္။ ထိုကာလမ်ားသည္ ျပည္ေထာင္စုဖြား တိုင္းရင္းသား အားလုံးအတြက္ နယ္ခ်ဲ႕တို႔၏ ညႇဥ္းပန္း ႏွိပ္စက္ ကုပ္ေသြးစုပ္ မွုဒဏ္မ်ားကို ခါးစည္းခံခဲ့ရသည့္ ပင္ပန္းၾကမ္း တမ္းေသာ ေန႔ရက္ မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။
လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲဝင္ခဲ့
ထိုစဥ္က တိုင္းရင္းသားအားလုံးသည္ ”ထီးသုဥ္းနန္း သုဥ္း၊ ၿမိဳ႕သုဥ္း သုည၊ သုဥ္းသုံးဝႏွင့္ ၾကဳံရျပန္လစ္၊ သုည ေခတ္ဝယ္၊ လူျဖစ္ရေလ တို႔တစ္ေတြသည္၊ ေသေသာ္မွ တည့္ဪေကာင္း၏” ဟူေသာ သူ႔ကၽြန္မခံလိုသည့္ စိတ္ဓာတ္ျဖင့္ ရရာ လက္နက္စြဲကိုင္၍ တိုက္ပြဲဝင္ ခဲ့ေပသည္။ ထိုအခ်က္သည္ ျမန္မာတို႔၏ ျပည္ေထာင္စု စိတ္ဓာတ္ ကို အေျခခံ၍ ေသြးစည္း ညီညြတ္မွုကို သက္ေသျပခဲ့ျခင္းပင္ျဖစ္ေပ သည္။ စင္စစ္အားျဖင့္ ျမန္မာ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား သည္ ယဥ္ေက်း ရည္မြန္ ၍ တည္ၾကည္ေျဖာင့္မတ္ေသာ လူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္ၾက သည္။ ပင္ကိုစရိုက္အရ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ေနထိုင္တတ္ ေသာ ျမန္မာလူမ်ိဳး တို႔၏ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓာတ္သည္ အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ ကို ထိပါးလာပါက အသက္စြန႔္၍ လက္တုံ႔ျပန္တတ္ၾကသည္။
မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ျပင္းထန္ေသာ ျပည္ေထာင္စုဖြား တိုင္းရင္းသား သူရဲေကာင္းမ်ားသည္ ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕တို႔အား ရရာလက္ နက္စြဲ ကိုင္လ်က္ အသက္ေပး တိုက္ခိုက္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုေခတ္က ဗိုလ္ရြဲ၊ ဗိုလ္မင္းေရာင္၊ ပုဂံဗိုလ္ခ်ိဳ၊ ဗိုလ္ဥတၱမ၊ ဆရာစံ စသည့္ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားမွာ ထင္ရွားခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ တိုင္းရင္းသားမ်ားအၾကား မ်ိဳးခ်စ္ စိတ္ဓာတ္နိုးၾကား ရွင္သန္ လာသျဖင့္ ဝိုင္အမ္ဘီေအ၊ ဂ်ီစီဘီေအ၊ တို႔ဗမာအစည္းအ႐ုံး၊ ဗမာ့ထြက္ရပ္ဂိုဏ္းစသည့္ လူထု အေျချပဳ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ဖြဲ႕စည္းလွုပ္ရွားလာခဲ့ရာ ျမန္မာ့ လြတ္လပ္ေရး အတြက္ ေရာင္ျခည္သန္း လာခဲ့သည္။
တပ္မေတာ္ဖြဲ႕စည္း
ထိုစဥ္က တပ္မေတာ္၏ ဖခင္ျဖစ္သည့္အျပင္ ျမန္မာ့ လြတ္လပ္ေရး ၏ ဗိသုကာလည္းျဖစ္ေသာ အာဇာနည္ ေခါင္းေဆာင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း သည္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္တြင္ ပညာဆည္း ပူးလ်က္ အမ်ိဳးသားေရး လွုပ္ရွားမွု မ်ားကို စြမ္းစြမ္းတမံ ေဆာင္ရြက္ လ်က္ရွိသည္။ သခင္ေအာင္ဆန္းသည္ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ နယ္ခ်ဲ႕ကို တြန္းလွန္ တိုက္ထုတ္ရာတြင္ စနစ္တက် ေလ့က်င့္ ဖြဲ႕စည္းထားသည့္ လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းႏွင့္ ေခတ္မီ စစ္လက္နက္ ပစၥည္းမ်ား ရရွိမွသာ ေဆာင္ရြက္နိုင္မည္ဆိုသည္ကို သိရွိသေဘာေပါက္လာခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ နိုင္ငံျခား အကူအညီ ရရွိေရးအတြက္ ျပည္ပသို႔ တိတ္တဆိတ္ ထြက္ခြာခဲ့ရသည္။ ထို႔ေနာက္ ရဲေဘာ္သုံးက်ိပ္ႏွင့္ အတူ ဟိုင္နန္ကၽြန္းတြင္ စစ္ပညာကို ဆင္းရဲပင္ပန္းၾကမ္း တမ္းစြာ သင္ယူခဲ့ရသည္။ ၁၉၄၁ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၂၇ ရက္ေန႔တြင္ ထိုင္းနိုင္ငံ ဗန္ေကာက္ၿမိဳ႕ရွိ ဦးလြန္းေဖေနအိမ္၌ ျမန္မာ့လြတ္ လပ္ေရးအတြက္ အသက္ခႏၶာ ေပးဆပ္ တိုက္ခိုက္သြားမည္ဟု သစၥာဆိုကာ လက္ေမာင္းေသြးေဖာက္ ေသာက္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုေန႔၌ပင္ ဗမာ့ လြတ္လပ္ေရးတပ္မေတာ္ (Burma Independence Army-BIA) ကို စတင္ ဖြဲ႕စည္းနိုင္ခဲ့သည္။ ထိုတပ္မေတာ္ သည္ နယ္ခ်ဲ႕ႏွင့္ ဖက္ဆစ္တို႔အား ျမန္မာ့ေျမေပၚ မွတိုက္ထုတ္နိုင္ခဲ့သည္။
အဂၤလိပ္အခက္ ဗမာအခ်က္
ဒုတိယကမၻာစစ္ပြဲကာလအတြင္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ဦးေဆာင္ေသာ ဗမာ့လြတ္လပ္ေရး တပ္မေတာ္သည္ ”အဂၤလိပ္ အခက္ ဗမာအခ်က္” ဟုဆိုကာ အေျခအေနႏွင့္ အခ်ိန္အခါ အရ ဂ်ပန္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္း၍ အဂၤလိပ္ကို ေမာင္းထုတ္ နိုင္ခဲ့ သည္။ သို႔ရာတြင္ ”က်ားကိုေၾကာက္လို႔ ရွင္ႀကီးကိုး၊ ရွင္ႀကီး က်ားထက္ ဆိုး” ဆိုသကဲ့သို႔ ဂ်ပန္ တို႔သည္ အဂၤလိပ္ တို႔ထက္ ဆိုးလာၾက သည္။ ျပည္သူမ်ားကို ညႇဥ္းပန္းႏွိပ္စက္ခဲ့ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ မတ္လ ၂၇ ရက္ေန႔တြင္ ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္တို႔ကို တိုက္ထုတ္ခဲ့ရျပန္ သည္။ ဖက္ဆစ္ဂ်ပန္တို႔ကို ေမာင္းထုတ္နိုင္ ခဲ့ေသာ္လည္း လြတ္လပ္ေရး ခ်က္ခ်င္းမရခဲ့ေပ။ ဂ်ပန္ေျပးသည့္ အခ်ိန္တြင္ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ျပန္ဝင္လာေသာ အဂၤလိပ္တို႔က လြတ္လပ္ေရးေပး ရန္ အခ်ိန္ဆြဲခဲ့ၾကသည္။ ေတာင္တန္းႏွင့္ ျပည္မအား ေသြးခြဲ အုပ္ခ်ဳပ္မွုျဖင့္ ဆက္လက္ စိုးမိုးျခယ္လွယ္ရန္ ႀကံစည္ခဲ့ၾကသည္။ လြတ္လပ္ေရးမေပး၍ မရသည့္ အေျခအေန တြင္ ေတာင္တန္းႏွင့္ျပည္ မကို ခြဲျခား၍ လြတ္လပ္ေရးေပးရန္ ႀကံစည္ခဲ့ၾကျပန္သည္။
ေအာင္ဆန္း-အက္တလီစာခ်ဳပ္
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ တိုင္းရင္းသားအားလုံးညီညြတ္ မွုမရွိဘဲ လြတ္လပ္ေရးမရနိုင္သည္ကို အခိုင္အမာ ယုံၾကည္ ထားသည္။ ျပည္မတစ္ခုတည္းကို ခြဲ၍ လြတ္လပ္ေရးေပးလၽွင္ ျပည္ေထာင္စုႀကီး အစိတ္စိတ္အ အႁမြာႁမြာ ကြဲသြားမည္ကို အေသအခ်ာသိရွိခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရး အတြက္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၂၇ ရက္ေန႔တြင္ ၿဗိတိသၽွ နန္းရင္းဝန္ႀကီး အက္တလီႏွင့္ ေအာင္ဆန္း-အက္တလီစာခ်ဳပ္ကို ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့သည္။ ထိုစာခ်ဳပ္တြင္ ေတာင္တန္း ေဒသမ်ား ျပည္မႀကီးႏွင့္ ပူးေပါင္းရန္ သေဘာတူပါက ျပည္ပေရာ ေတာင္တန္းေဒသမ်ားပါ လြတ္လပ္ေရး ေပးရန္ ပါရွိသည္။
ပင္လုံစာခ်ဳပ္
ပရိယာယ္ေဝဝုစ္မ်ားလွေသာ နယ္ခ်ဲ႕တို႔သည္ လြတ္လပ္ေရး ေပးခါနီးတြင္ ေတာင္တန္းေဒသမ်ားကို ခ်န္လွပ္ ထားရန္ ႀကံရြယ္ ခဲ့ၾကသည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ ေတာင္တန္းႏွင့္ ျပည္မ အၾကား ေရကိုသားလၽွင္ အၾကား မထင္သကဲ့သို႔ တစ္ဆက္ တစ္စပ္ တည္း စည္းလုံးေပးနိုင္ခဲ့သည္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီ လ ၇ ရက္ ေန႔မွစတင္၍ ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ ပိုင္း ပင္လုံၿမိဳ႕တြင္ ပင္လုံညီလာ ခံႀကီး က်င္းပခဲ့ရာ တိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္ မ်ား စုံညီစြာ တက္ေရာက္ ခဲ့ၾကသည္။ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၁၂ ရက္ေန႔ နံနက္ ၁ဝ နာရီတြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႏွင့္အတူ ကခ်င္၊ ခ်င္း၊ ရွမ္းအမ်ိဳးသား ကိုယ္စား လွယ္ႀကီး ၂၃ ဦးသည္ သာတူညီမၽွတစ္လုံးတစ္စည္း တည္း ေနထိုင္ၾက မည္ ဟူေသာ သႏၷိ႒ာန္ျဖင့္ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ႀကီး ကို လက္မွတ္ေရး ထိုးခဲ့သည္။
လြတ္လပ္ေရးရရွိ
ပင္လုံစာခ်ဳပ္သည္ နယ္ခ်ဲ႕တို႔ထံမွ လြတ္လပ္ေရးရရွိေရး တရားဝင္ ေတာင္းဆိုရာတြင္ အခရာက်ခဲ့သည္။ ထိုေန႔ ထိုအခ်ိန္ မွစ၍ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ေရာင္ျခည္သန္းခဲ့သည္။ ျပည္သူ လူထု၏ တစ္ခဲနက္ ေထာက္ခံအားေပးမွု အပါအဝင္ တပ္မေတာ္ ႏွင့္အတူ လြတ္လပ္ေရးဗိသုကာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္၏ ႀကိဳးပမ္းမွုတို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာနိုင္ငံ သည္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၄ ရက္ေန႔တြင္ လြတ္လပ္ေရး ရရွိခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ၂ဝ၁၉ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၄ ရက္ ေန႔တြင္ (၇၁) ႏွစ္ေျမာက္ လြတ္လပ္ ေရးေန႔က်ေရာက္ ေတာ့မည္ျဖစ္သည္။
ထိုလြတ္လပ္ေရးေန႔သည္ ျမန္မာတိုင္းရင္းသားျပည္သူ မ်ားအတြက္ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္ႀကီးပင္ ျဖစ္သည္။ ထိုေန႔တြင္ ျမန္မာ နိုင္ငံအႏွံ့ အျပားရွိ ၿမိဳ႕၊ ရြာ မ်ားတြင္ မွတ္တမ္းတင္ေမာ္ကြန္း ေက်ာက္စာ တိုင္မ်ား စိုက္ထူခဲ့ၾကသည္။ ထိုေက်ာက္စာတိုင္ မ်ား တြင္ ”ၿဂီသကၠရာဇ္ တစ္ေထာင့္သုံးရာ ကိုးခုႏွစ္၊ ျပာသိုလဆုတ္ ၉ ရက္၊ တနဂၤေႏြေန႔အား ဤငါတို႔ ျမန္မာျပည္ လုံးဝလြတ္လပ္ေသာ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတနိုင္ငံ ေတာ္ႀကီးအျဖစ္ ေကာင္းစြာေရာက္သတည္း” ဟူ၍ ကမၸည္း ထိုးထားၾကသည္။
ကိုလိုနီအေမြဆိုးက်န္ေနခဲ့
ဆိုရလၽွင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္သည္ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ မနား မေနႀကိဳး ပမ္းေန စဥ္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ ၁၉ ရက္ေန႔ တြင္ နယ္ခ်ဲ႕လက္ပါးေစ တို႔၏ လက္ခ်က္ေၾကာင့္ က်ဆုံးခဲ့ရသည္။ အာဇာနည္ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးသည္ ျမန္မာ့ လြတ္လပ္ေရးကို မ်က္ဝါးထင္ထင္ ျမင္ေတြ႕သြားခြင့္ မရခဲ့ေခ်။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစ ကာမူ အာဇာနည္ သူရဲေကာင္း တို႔ ေရာက္ရွိေနသည့္ ျမင့္ျမတ္ ေသာ ဘုံဘဝမွေန၍ ျမန္မာျပည္သူ၊ ျပည္သားမ်ားအတြက္ ေက်နပ္ မုဒိတာ ပြားေနမည္ဟု ခိုင္မာစြာယုံၾကည္ မိပါသည္။
အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ႀကီးသည္ နယ္ခ်ဲ႕တို႔အားျမန္မာ့ ေျမေပၚမွေမာင္းထုတ္ၿပီးေနာက္ လြတ္လပ္ေရးရရွိေအာင္ ေဆာင္ၾကဥ္းနိုင္ခဲ့ေသာ္လည္း တခ်ိဳ႕ေသာတိုင္းရင္းသားမ်ား ၏ ရင္ထဲ တြင္မူ ကိုလိုနီအေမြဆိုးမ်ားက က်န္ခဲ့သည္။ တခ်ိဳ႕ ေသာ တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ နယ္ခ်ဲ႕ကိုလိုနီတို႔၏ ဝါဒမွိုင္း မိခဲ့ၾကသည္။ ျပည္ေထာင္စုဖြား တိုင္းရင္းသား ညီအစ္ကို မ်ား အၾကား စိတ္ဝမ္း ကြဲၿပီး တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး သံသယဝင္ကာ လက္နက္စြဲကိုင္ တိုက္ခိုက္ ခဲ့ၾကသည္။ တခ်ိဳ႕ေသာ တိုင္းရင္း သားမ်ားသည္ လက္ရွိအခ်ိန္အထိ လက္နက္စြဲကိုင္ေနဆဲပင္ ျဖစ္သည္။ အက်ိဳးဆက္အေနျဖင့္ တစ္နိုင္ငံလုံး လႊမ္းျခဳံေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို အျပည့္အဝ တည္ေဆာက္ နိုင္ျခင္းမရွိေသး ဘဲ တခ်ိဳ႕ေသာေဒသ မ်ားတြင္ ေသနတ္သံမ်ား ၾကားေနရဆဲ ပင္ျဖစ္သည္။ ဝမ္းနည္းဖြယ္ရာပင္ ျဖစ္သည္။
တိုင္းရင္းသားစည္းလုံးညီညြတ္ေရးသည္သာလၽွင္
လြတ္လပ္ေရးဗိသုကာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းသည္ တိုင္းရင္းသား စည္းလုံးညီညြတ္ေရးႏွင့္ တိုင္းျပည္တည္ ေဆာက္ေရး တို႔တြင္ စုေပါင္းအားျဖင့္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္ေရး အတြက္ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၁၁ ရက္ေန႔ည ပင္လုံ ၿမိဳ႕၌ ျပဳလုပ္ သည့္ ေစာ္ဘြားမ်ား ထမင္းစားပြဲတြင္ ႁမြက္ၾကားခဲ့ သည့္ အခ်က္မ်ားအနက္မွ အခ်ိဳ႕ကို ေကာက္ႏုတ္ ေဖာ္ျပရ လၽွင္ ”တစ္ တိုင္းျပည္လုံး ႀကီးပြား တိုးတက္ေစခ်င္ရင္ လူအား၊ ေငြအား၊ ပစၥည္းအားနဲ႔ ပူးေပါင္း ၿပီး အင္တိုက္ အားတိုက္ လုပ္နိုင္မွ အက်ိဳးခံစားခြင့္ ရွိၾကမွာပဲ။ ဗမာက တစ္မ်ိဳး၊ ကရင္က တစ္ဖုံ၊ ကခ်င္၊ ခ်င္းတို႔က တျခား အကြဲကြဲ အျပားျပား လုပ္ေနၾကရင္ အက်ိဳးရွိမွာမဟုတ္ဘူး။ စုေပါင္း လုပ္ၾကမွသာ အက်ိဳးရွိ နိုင္မယ္” ဟု တိုက္တြန္းေျပာၾကား ခဲ့သည္။
တိုင္းရင္းသားစည္းလုံး ညီညြတ္မွုသည္ နိုင္ငံတစ္နိုင္ ငံ၏ လြတ္လပ္ေရး အဓြန႔္ရွည္ တည္တံ့ခိုင္ျမဲေနေစရန္ အတြက္ အသက္တမၽွ အေရးပါလ်က္ရွိသည္။ စည္းလုံးညီညြတ္မွု အင္အားခ်ည့္နဲ႔ ယိုယြင္းလာေသာ နိုင္ငံသည္ အဘက္ဘက္ မွ အႏုတ္လကၡဏာ ေဆာင္လာမည္ျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ စည္းလုံး ညီညြတ္မွုၿပိဳကြဲလၽွင္ နိုင္ငံလည္း အစိတ္စိတ္ အႁမြာႁမြာ ၿပိဳကြဲသြားနိုင္ေပသည္။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစကာမူ တိုင္းရင္းသား စည္းလုံးညီညြတ္ေရးသည္ နိုင္ငံတစ္နိုင္ငံ တိုးတက္ေရးတြက္ ေမာင္းႏွင္အား တစ္ရပ္ပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသား ညီအစ္ကို မ်ားအၾကား သံသယမ်ား ဖယ္ရွားကာ ထာဝရၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရရွိေအာင္ တည္ေဆာက္ သြားရန္ လိုအပ္ပါသည္။
အထူးသျဖင့္ ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္း မွီတင္းေနထိုင္လ်က္ ရွိေသာ နိုင္ငံသားတိုင္းသည္ တိုင္းျပည္၏ လြတ္လပ္ ေရးႏွင့္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို ထာဝစဥ္ ထိန္းသိမ္းထားနိုင္ရန္ ကိုယ္စီတာဝန္ ရွိၾကပါသည္။ ထိုတာဝန္ကို ေက်ပြန္ရန္အတြက္ နိုင္ငံ့သားေကာင္းမ်ားျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းအားထုတ္သြား သင့္ေပသည္။ ယခုဆိုလၽွင္ လြတ္လပ္ေရး ရရွိခဲ့သည္မွာ (၇၁) ႏွစ္ပင္ ျပည့္ေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ဒီမိုကေရစီဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုႀကီး ကို လက္နက္ကိုင္၍ တည္ေဆာက္နိုင္မည္ မဟုတ္ေခ်။ တစ္ေျမတည္းေန၊ တစ္ေရတည္းေသာက္၊ မရွိအတူ၊ ရွိအတူ ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည့္ တိုင္းရင္းသားညီအစ္ကို မ်ားအၾကား စားပြဲဝိုင္းတြင္ ေဆြးေႏြး တိုင္ပင္ညႇိႏွိုင္း အေျဖရွာ သြားမည္ဆိုလၽွင္ ရလဒ္ေကာင္းမ်ား ရရွိနိုင္ေပသည္။
မတူညီမွုမ်ားကိုဖယ္ရွားကာတူညီေသာအခ်က္မ်ားျဖင့္ စတင္ ေဆြးေႏြးသင့္ေနၿပီျဖစ္သည္။ တိုင္းျပည္အတြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တစ္ရက္ေစာၿပီး တည္ေဆာက္နိုင္လၽွင္ ျပည္သူ မ်ားအတြက္ တစ္ရက္ေစာၿပီး အက်ိဳးရွိေန မည္ျဖစ္ သည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္သည္ ျမန္ဆန္ေလေလေကာင္းမြန္ ေလပင္ျဖစ္သည္။
လြတ္လပ္ေရး အေမြကိုတန္ဖိုးထားတတ္မွသာလၽွင္
လူသားတို႔သည္ လြတ္လပ္ေရး၏ တန္ဖိုးကို မလြတ္လပ္ ေသာ အခ်ိန္မွသာ သိရွိၾကသည္။ ထိုအခ်ိန္သည္ လြန္စြာ ေနာက္ က် သြားၿပီျဖစ္သည္။ ေရွးျမန္မာ ဘိုး၊ ဘြား၊ ဘီ၊ဘင္ တို႔သည္ ေနာင္လာေနာက္ သား တိုင္းရင္း သား အားလုံး အတြက္ အဖိုးမျဖတ္နိုင္ေသာ အေမြတစ္ရပ္ ထားရွိခဲ့ပါသည္။ထိုအေမြကား အျခားမဟုတ္ေခ်။ စာေရးသူတို႔အားလုံး အျမဲ တေစ တန္ဖိုး ထားၾကရ မည့္ လြတ္လပ္ေရးအေမြျဖစ္သည္။ ၂ဝ၁၉ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလ ၄ ရက္ေန႔တြင္ (၇၁) ႏွစ္ေျမာက္ လြတ္လပ္ေရးေန႔ က်ေရာက္ေတာ့ မည္ျဖစ္သည္။ လြတ္လပ္ ေရး၏တန္ဖိုးႏွင့္ အႏွစ္သာရကို လူငယ္မ်ား သိရွိတန္ဖိုးထား တတ္ေစရန္ ျမန္မာ့သမိုင္းေၾကာင္းႏွင့္ လြတ္လပ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမွု သမိုင္းတို႔ကို ေျပာဆိုေဆြးေႏြး၊ ေရးသားတင္ၿပ မွုမ်ား ျပဳလုပ္ေပးသင့္သည္။ ဆိုရလၽွင္ တိုင္းတစ္ပါး၏ ဖိႏွိပ္ အုပ္ခ်ဳပ္မွု၊ မလြတ္လပ္မွုေအာက္တြင္ ေနထိုင္ရသည့္ ခါးသီး ေသာ အေတြ႕အၾကဳံမ်ိဳး မရွိဖူးသည့္ သူမ်ားသည္ လြတ္လပ္ ေရး၏ တန္ဖိုးႏွင့္ အႏွစ္သာရကို လ်စ္လ်ဴရွု ေမ့ေလ်ာ့ေန တတ္ၾကသည္။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစကာမူ နိုင္ငံသား တစ္ဦး တစ္ေယာက္ခ်င္းစီ အေနျဖင့္ တိုင္းရင္းသားစည္းလုံးညီညြတ္ မွုကို ေဖာ္ေဆာင္နိုင္မည့္ ျပည္ေထာင္စု စိတ္ဓာတ္ကို အရင္းခံ သည့္ စစ္မွန္ေသာ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ျဖင့္ လြတ္လပ္ေရး အေမြကို အသက္ တမၽွတန္ဖိုးထား လ်က္ ထာဝစဥ္ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ကာကြယ္ သြားနိုင္ၾက ပါေစသတည္း။
ေမာင္ေသာင္းဝင္း (တမန္ေဟာင္း)

Unicode
ကမ်ဘာပေါျရှိ နိုငျငံတိုငျးတှငျ ထူးခွားသော နေ့ရကျမြားစှာ ရှိကွသညျ။ မွနျမာနိုငျငံတှငျလညျး အမြိုးသားနေ့၊ တပျမတောျနေ့၊ ပွညျထောငျ စုနေ့၊ လှတျလပျရေးနေ့၊ အာဇာ နညျနေ့ ဟူ၍ နေ့ထူးနေ့ ရကျမြားရှိသညျ။ ထိုနေ့ရကျမြား အနကျ ကိုလိုနီဘဝကရြောကျ ခဲ့ဖူးသညျ့ မွနျမာနိုငျငံအတှကျမူ လှတျလပျရေးနေ့သညျ မြားစှာ အဖိုးထိုကျတနျ လှပသေညျ။ ၂ဝ၁၉ ခုနှစျ ဇနျနဝါရီလ ၄ ရကျနေ့သညျ (၇၁)နှစျမွောကျ လှတျလပျရေးနေ့ ပငျဖွစျသညျ။
ဂုဏျရှိနျရောငျဝါထှနျးလငျးပွောငျခဲ့
ပွညျထောငျစုသမ်မတမွနျမာနိုငျငံ ဟူသော ဤမွပေေါျ တှငျ လှနျခဲ့သောနှစျပေါငျး သနျး ၄ဝ ကြောျခနျ့မှ အစပွု၍ မွနျမာ့ရှေးဦး လူမြိုးမြား စတငျနထေိုငျခဲ့သညျကို ပုံတောငျ ကြောကျဖွစျရုပျကွှငျး အထောကျအထားမြားက သကျသပွေ လကြျရှိပါသညျ။ ယငျးအခကြျ သညျ ”လူသားမြိုးနှယျအစ မွနျမာက” ဟူ၍ပငျ ယူဆနိုငျပသေညျ။
စငျစစျအားဖွငျ့ ပွညျထောငျစုသမ်မတ မွနျမာနိုငျငံတောျ သညျ ရှေးပဝသေဏီကတညျးကပငျ ကိုယျ့ထီး၊ ကိုယျ့နနျး၊ ကိုယျ့ကွ ငှနျးဖွငျ့ မားမားမတျမတျရပျတညျခဲ့သညျ့ သမိုငျး အထောကျ အထားမြား ခိုငျလုံစှာရှိခဲ့သညျ။ သရေ ခတေ်တရာ၊ ဗိဿနိုး၊ ဟနျလငျးစ သညျ့ မွို့ပွနိုငျငံမြားကို ခံ့ညားထညျဝါ စှာထူထောငျနိုငျခဲ့သညျ။ ထို့အပွငျ အနောျရထာ၊ ဘုရငျ့ နောငျနှငျ့ အလောငျးမငျး တရားကွီး တို့လကျထကျမြားတှငျလညျး ပွညျထောငျစုမွနျမာနိုငျငံ တောျကွီးကို ကယြျပွော စှာထူထောငျ ခဲ့သညျ။ ထိုစဉျက ကာကှယျရေးအငျအားကို ကြောထောကျနောကျခံပွု၍ သုံးကွိမျတိုငျတိုငျ စညျးလုံး ညီညှတျသော မွနျမာနိုငျငံတောျကွီး အဖွစျ စုစညျးတညျ ထောငျနိုငျခဲ့သညျ။
သူ့ကြှနျဘဝကရြောကျခဲ့
သို့သောျ နယျခြဲ့အငျ်ဂလိပျတို့သညျ ၁၈၂၄ ၊ ၁၈၅၂ နှငျ့ ၁၈၈၅ ခုနှစျတို့တှငျ အခြုပျအခွာအာဏာပိုငျ မွနျမာနိုငျငံ ကို မတရား စစျပှဲသုံးကွိမျ ဆငျနှှဲခဲ့ကွသညျ။ ထိုစဉျက စနစျတကြ ဖှဲ့စညျး ထားသော တပျမတောျ တစျရပျ မရှိသညျ့ အပွငျ လူ၊ လကျနကျနှငျ့ နညျးပညာတို့လညျး ကှာခွားခဲ့သညျ။ ထို့ နောကျ ကုနျးဘောငျနောကျဆုံး မငျးဆကျ သီပေါမငျးလကျ ထကျ၌ ၁၈၈၆ ခုနှစျ ဇနျနဝါရီလ ၁ ရကျနေ့တှငျ သူ့ကြှနျဘဝသို့ လုံးလုံးလြားလြား ကရြောကျ ခဲ့ရသညျ။ ထိုသို့ဆုံးရှုံးသှား သောလှတျလပျရေးကို ၁၉၄၈ ခုနှစျ ဇနျနဝါရီလ ၄ ရကျနေ့ ရောကျရှိမှသာ လကျဝယျ ပိုငျပိုငျ ပွနျလညျရယူနိုငျခဲ့သညျ။ ကိုလိုနီနယျခြဲ့တို့သညျ ၁၈၂၄ ခုနှစျကတညျးက အောကျ မွနျမာနိုငျငံ ကို စတငျကြူးကြောျ သိမျးပိုကျခဲ့သဖွငျ့ သူ့ကြှနျ ဘဝကရြောကျခဲ့ရသညျမှာ နှစျပေါငျး ၁၂ဝ ကြောျ ကွာမွငျ့ခဲ့သညျ။ ထိုကာလမြားသညျ ပွညျထောငျစုဖှား တိုငျးရငျးသား အားလုံးအတှကျ နယျခြဲ့တို့၏ ညှဉျးပနျး နှိပျစကျ ကုပျသှေးစုပျ မှုဒဏျမြားကို ခါးစညျးခံခဲ့ရသညျ့ ပငျပနျးကွမျး တမျးသော နေ့ရကျ မြားပငျ ဖွစျသညျ။
လှတျလပျရေးတိုကျပှဲဝငျခဲ့
ထိုစဉျက တိုငျးရငျးသားအားလုံးသညျ ”ထီးသုဉျးနနျး သုဉျး၊ မွို့သုဉျး သုည၊ သုဉျးသုံးဝနှငျ့ ကွုံရပွနျလစျ၊ သုည ခတျေဝယျ၊ လူဖွစျရလေ တို့တစျတှသေညျ၊ သသေောျမှ တညျ့ဪကောငျး၏” ဟူသော သူ့ကြှနျမခံလိုသညျ့ စိတျဓာတျဖွငျ့ ရရာ လကျနကျစှဲကိုငျ၍ တိုကျပှဲဝငျ ခဲ့ပသေညျ။ ထိုအခကြျသညျ မွနျမာတို့၏ ပွညျထောငျစု စိတျဓာတျ ကို အခွခေံ၍ သှေးစညျး ညီညှတျမှုကို သကျသပွေခဲ့ခွငျးပငျဖွစျပေ သညျ။ စငျစစျအားဖွငျ့ မွနျမာ တိုငျးရငျးသားလူမြိုးမြား သညျ ယဉျကြေး ရညျမှနျ ၍ တညျကွညျဖွောငျ့မတျသော လူမြိုးမြား ဖွစျကွ သညျ။ ပငျကိုစရိုကျအရ ငွိမျးခမြျးစှာ နထေိုငျတတျ သော မွနျမာလူမြိုး တို့၏ မြိုးခစြျစိတျဓာတျသညျ အမြိုး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ ကို ထိပါးလာပါက အသကျစှနျ့၍ လကျတုံ့ပွနျတတျကွသညျ။
မြိုးခစြျစိတျဓာတျပွငျးထနျသော ပွညျထောငျစုဖှား တိုငျးရငျးသား သူရဲကောငျးမြားသညျ ကိုလိုနီနယျခြဲ့တို့အား ရရာလကျ နကျစှဲ ကိုငျလကြျ အသကျပေး တိုကျခိုကျခဲ့ကွသညျ။ ထိုခတျေက ဗိုလျရှဲ၊ ဗိုလျမငျးရောငျ၊ ပုဂံဗိုလျခြို၊ ဗိုလျဥတ်တမ၊ ဆရာစံ စသညျ့ ခေါငျးဆောငျ မြားမှာ ထငျရှားခဲ့သညျ။ ထို့နောကျ တိုငျးရငျးသားမြားအကွား မြိုးခစြျ စိတျဓာတျနိုးကွား ရှငျသနျ လာသဖွငျ့ ဝိုငျအမျဘီအေ၊ ဂြီစီဘီအေ၊ တို့ဗမာအစညျးအရုံး၊ ဗမာ့ထှကျရပျဂိုဏျးစသညျ့ လူထု အခွပွေု အဖှဲ့အစညျးမြား ဖှဲ့စညျးလှုပျရှားလာခဲ့ရာ မွနျမာ့ လှတျလပျရေး အတှကျ ရောငျခွညျသနျး လာခဲ့သညျ။
တပျမတောျဖှဲ့စညျး
ထိုစဉျက တပျမတောျ၏ ဖခငျဖွစျသညျ့အပွငျ မွနျမာ့ လှတျလပျရေး ၏ ဗိသုကာလညျးဖွစျသော အာဇာနညျ ခေါငျးဆောငျ ဗိုလျခြုပျအောငျဆနျး သညျ ရနျကုနျတက်ကသိုလျတှငျ ပညာဆညျး ပူးလကြျ အမြိုးသားရေး လှုပျရှားမှု မြားကို စှမျးစှမျးတမံ ဆောငျရှကျ လကြျရှိသညျ။ သခငျအောငျဆနျးသညျ လှတျလပျရေးအတှကျ နယျခြဲ့ကို တှနျးလှနျ တိုကျထုတျရာတှငျ စနစျတကြ လေ့ကငြ့ျ ဖှဲ့စညျးထားသညျ့ လကျနကျကိုငျ အဖှဲ့အစညျးနှငျ့ ခတျေမီ စစျလကျနကျ ပစ်စညျးမြား ရရှိမှသာ ဆောငျရှကျနိုငျမညျဆိုသညျကို သိရှိသဘောပေါကျလာခဲ့သညျ။ ထို့ကွောငျ့ နိုငျငံခွား အကူအညီ ရရှိရေးအတှကျ ပွညျပသို့ တိတျတဆိတျ ထှကျခှာခဲ့ရသညျ။ ထို့နောကျ ရဲဘောျသုံးကြိပျနှငျ့ အတူ ဟိုငျနနျကြှနျးတှငျ စစျပညာကို ဆငျးရဲပငျပနျးကွမျး တမျးစှာ သငျယူခဲ့ရသညျ။ ၁၉၄၁ ခုနှစျ ဒီဇငျဘာလ ၂၇ ရကျနေ့တှငျ ထိုငျးနိုငျငံ ဗနျကောကျမွို့ရှိ ဦးလှနျးဖနေအေိမျ၌ မွနျမာ့လှတျ လပျရေးအတှကျ အသကျခန်ဓာ ပေးဆပျ တိုကျခိုကျသှားမညျဟု သစ်စာဆိုကာ လကျမောငျးသှေးဖောကျ သောကျခဲ့ကွသညျ။ ထိုနေ့၌ပငျ ဗမာ့ လှတျလပျရေးတပျမတောျ (Burma Independence Army-BIA) ကို စတငျ ဖှဲ့စညျးနိုငျခဲ့သညျ။ ထိုတပျမတောျ သညျ နယျခြဲ့နှငျ့ ဖကျဆစျတို့အား မွနျမာ့မွပေေါျ မှတိုကျထုတျနိုငျခဲ့သညျ။
အငျ်ဂလိပျအခကျ ဗမာအခကြျ
ဒုတိယကမ်ဘာစစျပှဲကာလအတှငျး ဗိုလျခြုပျအောငျဆနျး ဦးဆောငျသော ဗမာ့လှတျလပျရေး တပျမတောျသညျ ”အငျ်ဂလိပျ အခကျ ဗမာအခကြျ” ဟုဆိုကာ အခွအေနနှေငျ့ အခြိနျအခါ အရ ဂပြနျမြားနှငျ့ ပူးပေါငျး၍ အငျ်ဂလိပျကို မောငျးထုတျ နိုငျခဲ့ သညျ။ သို့ရာတှငျ ”ကြားကိုကွောကျလို့ ရှငျကွီးကိုး၊ ရှငျကွီး ကြားထကျ ဆိုး” ဆိုသကဲ့သို့ ဂပြနျ တို့သညျ အငျ်ဂလိပျ တို့ထကျ ဆိုးလာကွ သညျ။ ပွညျသူမြားကို ညှဉျးပနျးနှိပျစကျခဲ့ကွသညျ။ ထို့ကွောငျ့ ၁၉၄၅ ခုနှစျ မတျလ ၂၇ ရကျနေ့တှငျ ဖကျဆစျဂပြနျတို့ကို တိုကျထုတျခဲ့ရပွနျ သညျ။ ဖကျဆစျဂပြနျတို့ကို မောငျးထုတျနိုငျ ခဲ့သောျလညျး လှတျလပျရေး ခကြျခငြျးမရခဲ့ပေ။ ဂပြနျပွေးသညျ့ အခြိနျတှငျ နောကျတစျကွိမျ ပွနျဝငျလာသော အငျ်ဂလိပျတို့က လှတျလပျရေးပေး ရနျ အခြိနျဆှဲခဲ့ကွသညျ။ တောငျတနျးနှငျ့ ပွညျမအား သှေးခှဲ အုပျခြုပျမှုဖွငျ့ ဆကျလကျ စိုးမိုးခွယျလှယျရနျ ကွံစညျခဲ့ကွသညျ။ လှတျလပျရေးမပေး၍ မရသညျ့ အခွအေနေ တှငျ တောငျတနျးနှငျ့ပွညျ မကို ခှဲခွား၍ လှတျလပျရေးပေးရနျ ကွံစညျခဲ့ကွပွနျသညျ။
အောငျဆနျး-အကျတလီစာခြုပျ
ဗိုလျခြုပျအောငျဆနျးသညျ တိုငျးရငျးသားအားလုံးညီညှတျ မှုမရှိဘဲ လှတျလပျရေးမရနိုငျသညျကို အခိုငျအမာ ယုံကွညျ ထားသညျ။ ပွညျမတစျခုတညျးကို ခှဲ၍ လှတျလပျရေးပေးလြှငျ ပွညျထောငျစုကွီး အစိတျစိတျအ အမွှာမွှာ ကှဲသှားမညျကို အသအေခြာသိရှိခဲ့သညျ။ ထို့ကွောငျ့ ဗိုလျခြုပျအောငျဆနျးသညျ မွနျမာ့လှတျလပျရေး အတှကျ ၁၉၄၇ ခုနှစျ ဇနျနဝါရီလ ၂၇ ရကျနေ့တှငျ ဗွိတိသြှ နနျးရငျးဝနျကွီး အကျတလီနှငျ့ အောငျဆနျး-အကျတလီစာခြုပျကို ခြုပျဆိုခဲ့သညျ။ ထိုစာခြုပျတှငျ တောငျတနျး ဒသေမြား ပွညျမကွီးနှငျ့ ပူးပေါငျးရနျ သဘောတူပါက ပွညျပရော တောငျတနျးဒသေမြားပါ လှတျလပျရေး ပေးရနျ ပါရှိသညျ။
ပငျလုံစာခြုပျ
ပရိယာယျဝဝေုစျမြားလှသော နယျခြဲ့တို့သညျ လှတျလပျရေး ပေးခါနီးတှငျ တောငျတနျးဒသေမြားကို ခနြျလှပျ ထားရနျ ကွံရှယျ ခဲ့ကွသညျ။ ဗိုလျခြုပျအောငျဆနျးသညျ တောငျတနျးနှငျ့ ပွညျမ အကွား ရကေိုသားလြှငျ အကွား မထငျသကဲ့သို့ တစျဆကျ တစျစပျ တညျး စညျးလုံးပေးနိုငျခဲ့သညျ။ ၁၉၄၇ ခုနှစျ ဖဖေောျဝါရီ လ ရ ရကျ နေ့မှစတငျ၍ ရှမျးပွညျနယျတောငျ ပိုငျး ပငျလုံမွို့တှငျ ပငျလုံညီလာ ခံကွီး ကငြျးပခဲ့ရာ တိုငျးရငျးသား ခေါငျးဆောငျ မြား စုံညီစှာ တကျရောကျ ခဲ့ကွသညျ။ ဖဖေောျဝါရီလ ၁၂ ရကျနေ့ နံနကျ ၁ဝ နာရီတှငျ ဗိုလျခြုပျနှငျ့အတူ ကခငြျ၊ ခငြျး၊ ရှမျးအမြိုးသား ကိုယျစား လှယျကွီး ၂၃ ဦးသညျ သာတူညီမြှတစျလုံးတစျစညျး တညျး နထေိုငျကွ မညျ ဟူသော သန်နိဋ်ဌာနျဖွငျ့ ပငျလုံစာခြုပျကွီး ကို လကျမှတျရေး ထိုးခဲ့သညျ။
လှတျလပျရေးရရှိ
ပငျလုံစာခြုပျသညျ နယျခြဲ့တို့ထံမှ လှတျလပျရေးရရှိရေး တရားဝငျ တောငျးဆိုရာတှငျ အခရာကခြဲ့သညျ။ ထိုနေ့ ထိုအခြိနျ မှစ၍ လှတျလပျရေးအတှကျ ရောငျခွညျသနျးခဲ့သညျ။ ပွညျသူ လူထု၏ တစျခဲနကျ ထောကျခံအားပေးမှု အပါအဝငျ တပျမတောျ နှငျ့အတူ လှတျလပျရေးဗိသုကာ ဗိုလျခြုပျ၏ ကွိုးပမျးမှုတို့ကွောငျ့ မွနျမာနိုငျငံ သညျ ၁၉၄၈ ခုနှစျ ဇနျနဝါရီလ ၄ ရကျနေ့တှငျ လှတျလပျရေး ရရှိခဲ့သညျ။ ထို့ကွောငျ့ ၂ဝ၁၉ ခုနှစျ ဇနျနဝါရီလ ၄ ရကျ နေ့တှငျ (၇၁) နှစျမွောကျ လှတျလပျ ရေးနေ့ကရြောကျ တော့မညျဖွစျသညျ။
ထိုလှတျလပျရေးနေ့သညျ မွနျမာတိုငျးရငျးသားပွညျသူ မြားအတှကျ နေ့ထူးနေ့မွတျကွီးပငျ ဖွစျသညျ။ ထိုနေ့တှငျ မွနျမာ နိုငျငံအနှံ့ အပွားရှိ မွို့၊ ရှာ မြားတှငျ မှတျတမျးတငျမောျကှနျး ကြောကျစာ တိုငျမြား စိုကျထူခဲ့ကွသညျ။ ထိုကြောကျစာတိုငျ မြား တှငျ ”ဂွီသက်ကရာဇျ တစျထောငျ့သုံးရာ ကိုးခုနှစျ၊ ပွာသိုလဆုတျ ၉ ရကျ၊ တနငျ်ဂနှနေေ့အား ဤငါတို့ မွနျမာပွညျ လုံးဝလှတျလပျသော အခြုပျအခွာအာဏာပိုငျ ပွညျထောငျစုသမ်မတနိုငျငံ တောျကွီးအဖွစျ ကောငျးစှာရောကျသတညျး” ဟူ၍ ကမ်ပညျး ထိုးထားကွသညျ။
ကိုလိုနီအမှဆေိုးကနြျနခေဲ့
ဆိုရလြှငျ ဗိုလျခြုပျသညျ လှတျလပျရေးအတှကျ မနား မနကွေိုး ပမျးနေ စဉျ ၁၉၄၇ ခုနှစျ ဇူလိုငျလ ၁၉ ရကျနေ့ တှငျ နယျခြဲ့လကျပါးစေ တို့၏ လကျခကြျကွောငျ့ ကဆြုံးခဲ့ရသညျ။ အာဇာနညျ ခေါငျးဆောငျကွီးသညျ မွနျမာ့ လှတျလပျရေးကို မကြျဝါးထငျထငျ မွငျတှေ့သှားခှငျ့ မရခဲ့ခြေ။ မညျသို့ပငျဆိုစေ ကာမူ အာဇာနညျ သူရဲကောငျး တို့ ရောကျရှိနသေညျ့ မွငျ့မွတျ သော ဘုံဘဝမှနေ၍ မွနျမာပွညျသူ၊ ပွညျသားမြားအတှကျ ကြနေပျ မုဒိတာ ပှားနမေညျဟု ခိုငျမာစှာယုံကွညျ မိပါသညျ။
အမြိုးသားခေါငျးဆောငျကွီးသညျ နယျခြဲ့တို့အားမွနျမာ့ မွပေေါျမှမောငျးထုတျပွီးနောကျ လှတျလပျရေးရရှိအောငျ ဆောငျကွဉျးနိုငျခဲ့သောျလညျး တခြို့သောတိုငျးရငျးသားမြား ၏ ရငျထဲ တှငျမူ ကိုလိုနီအမှဆေိုးမြားက ကနြျခဲ့သညျ။ တခြို့ သော တိုငျးရငျးသားမြားသညျ နယျခြဲ့ကိုလိုနီတို့၏ ဝါဒမှိုငျး မိခဲ့ကွသညျ။ ပွညျထောငျစုဖှား တိုငျးရငျးသား ညီအစျကို မြား အကွား စိတျဝမျး ကှဲပွီး တစျဦးနှငျ့တစျဦး သံသယဝငျကာ လကျနကျစှဲကိုငျ တိုကျခိုကျ ခဲ့ကွသညျ။ တခြို့သော တိုငျးရငျး သားမြားသညျ လကျရှိအခြိနျအထိ လကျနကျစှဲကိုငျနဆေဲပငျ ဖွစျသညျ။ အကြိုးဆကျအနဖွေငျ့ တစျနိုငျငံလုံး လှှမျးခွုံသော ငွိမျးခမြျးရေးကို အပွညျ့အဝ တညျဆောကျ နိုငျခွငျးမရှိသေး ဘဲ တခြို့သောဒသေ မြားတှငျ သနေတျသံမြား ကွားနရေဆဲ ပငျဖွစျသညျ။ ဝမျးနညျးဖှယျရာပငျ ဖွစျသညျ။
တိုငျးရငျးသားစညျးလုံးညီညှတျရေးသညျသာလြှငျ
လှတျလပျရေးဗိသုကာ ဗိုလျခြုပျအောငျဆနျးသညျ တိုငျးရငျးသား စညျးလုံးညီညှတျရေးနှငျ့ တိုငျးပွညျတညျ ဆောကျရေး တို့တှငျ စုပေါငျးအားဖွငျ့ ကွိုးပမျးအားထုတျရေး အတှကျ ၁၉၄၇ ခုနှစျ ဖဖေောျဝါရီလ ၁၁ ရကျနေ့ည ပငျလုံ မွို့၌ ပွုလုပျ သညျ့ စောျဘှားမြား ထမငျးစားပှဲတှငျ မွှကျကွားခဲ့ သညျ့ အခကြျမြားအနကျမှ အခြို့ကို ကောကျနုတျ ဖောျပွရ လြှငျ ”တစျ တိုငျးပွညျလုံး ကွီးပှား တိုးတကျစခေငြျရငျ လူအား၊ ငှအေား၊ ပစ်စညျးအားနဲ့ ပူးပေါငျး ပွီး အငျတိုကျ အားတိုကျ လုပျနိုငျမှ အကြိုးခံစားခှငျ့ ရှိကွမှာပဲ။ ဗမာက တစျမြိုး၊ ကရငျက တစျဖုံ၊ ကခငြျ၊ ခငြျးတို့က တခွား အကှဲကှဲ အပွားပွား လုပျနကွေရငျ အကြိုးရှိမှာမဟုတျဘူး။ စုပေါငျး လုပျကွမှသာ အကြိုးရှိ နိုငျမယျ” ဟု တိုကျတှနျးပွောကွား ခဲ့သညျ။
တိုငျးရငျးသားစညျးလုံး ညီညှတျမှုသညျ နိုငျငံတစျနိုငျ ငံ၏ လှတျလပျရေး အဓှနျ့ရှညျ တညျတံ့ခိုငျမွဲနစေရေနျ အတှကျ အသကျတမြှ အရေးပါလကြျရှိသညျ။ စညျးလုံးညီညှတျမှု အငျအားခညြ့ျနဲ့ ယိုယှငျးလာသော နိုငျငံသညျ အဘကျဘကျ မှ အနုတျလက်ခဏာ ဆောငျလာမညျဖွစျသညျ။ ထို့အပွငျ စညျးလုံး ညီညှတျမှုပွိုကှဲလြှငျ နိုငျငံလညျး အစိတျစိတျ အမွှာမွှာ ပွိုကှဲသှားနိုငျပသေညျ။ မညျသို့ပငျဆိုစကောမူ တိုငျးရငျးသား စညျးလုံးညီညှတျရေးသညျ နိုငျငံတစျနိုငျငံ တိုးတကျရေးတှကျ မောငျးနှငျအား တစျရပျပငျဖွစျသညျ။ ထို့ကွောငျ့ တိုငျးရငျးသား ညီအစျကို မြားအကွား သံသယမြား ဖယျရှားကာ ထာဝရငွိမျးခမြျးရေး ရရှိအောငျ တညျဆောကျ သှားရနျ လိုအပျပါသညျ။
အထူးသဖွငျ့ မွနျမာနိုငျငံအတှငျး မှီတငျးနထေိုငျလကြျ ရှိသော နိုငျငံသားတိုငျးသညျ တိုငျးပွညျ၏ လှတျလပျ ရေးနှငျ့ အခြုပျအခွာအာဏာကို ထာဝစဉျ ထိနျးသိမျးထားနိုငျရနျ ကိုယျစီတာဝနျ ရှိကွပါသညျ။ ထိုတာဝနျကို ကြပှေနျရနျအတှကျ နိုငျငံ့သားကောငျးမြားဖွစျအောငျ ကွိုးပမျးအားထုတျသှား သငျ့ပသေညျ။ ယခုဆိုလြှငျ လှတျလပျရေး ရရှိခဲ့သညျမှာ (၇၁) နှစျပငျ ပွညျ့တော့မညျ ဖွစျသညျ။ ဒီမိုကရစေီဖကျဒရယျ ပွညျထောငျစုကွီး ကို လကျနကျကိုငျ၍ တညျဆောကျနိုငျမညျ မဟုတျခြေ။ တစျမွတေညျးနေ၊ တစျရတေညျးသောကျ၊ မရှိအတူ၊ ရှိအတူ နထေိုငျခဲ့ကွသညျ့ တိုငျးရငျးသားညီအစျကို မြားအကွား စားပှဲဝိုငျးတှငျ ဆှေးနှေး တိုငျပငျညှိနှိုငျး အဖွရှော သှားမညျဆိုလြှငျ ရလဒျကောငျးမြား ရရှိနိုငျပသေညျ။
မတူညီမှုမြားကိုဖယျရှားကာတူညီသောအခကြျမြားဖွငျ့ စတငျ ဆှေးနှေးသငျ့နပွေီဖွစျသညျ။ တိုငျးပွညျအတှငျး ငွိမျးခမြျးရေး တစျရကျစောပွီး တညျဆောကျနိုငျလြှငျ ပွညျသူ မြားအတှကျ တစျရကျစောပွီး အကြိုးရှိနေ မညျဖွစျ သညျ။ ငွိမျးခမြျးရေး လုပျငနျးစဉျသညျ မွနျဆနျလလေကေောငျးမှနျ လပေငျဖွစျသညျ။
လှတျလပျရေး အမှကေိုတနျဖိုးထားတတျမှသာလြှငျ
လူသားတို့သညျ လှတျလပျရေး၏ တနျဖိုးကို မလှတျလပျ သော အခြိနျမှသာ သိရှိကွသညျ။ ထိုအခြိနျသညျ လှနျစှာ နောကျ ကြ သှားပွီဖွစျသညျ။ ရှေးမွနျမာ ဘိုး၊ ဘှား၊ ဘီ၊ဘငျ တို့သညျ နောငျလာနောကျ သား တိုငျးရငျး သား အားလုံး အတှကျ အဖိုးမဖွတျနိုငျသော အမှတေစျရပျ ထားရှိခဲ့ပါသညျ။ထိုအမှကေား အခွားမဟုတျခြေ။ စာရေးသူတို့အားလုံး အမွဲ တစေ တနျဖိုး ထားကွရ မညျ့ လှတျလပျရေးအမှဖွေစျသညျ။ ၂ဝ၁၉ ခုနှစျ ဇနျနဝါရီလ ၄ ရကျနေ့တှငျ (၇၁) နှစျမွောကျ လှတျလပျရေးနေ့ ကရြောကျတော့ မညျဖွစျသညျ။ လှတျလပျ ရေး၏တနျဖိုးနှငျ့ အနှစျသာရကို လူငယျမြား သိရှိတနျဖိုးထား တတျစရေနျ မွနျမာ့သမိုငျးကွောငျးနှငျ့ လှတျလပျရေး ကွိုးပမျးမှု သမိုငျးတို့ကို ပွောဆိုဆှေးနှေး၊ ရေးသားတငျပွ မှုမြား ပွုလုပျပေးသငျ့သညျ။ ဆိုရလြှငျ တိုငျးတစျပါး၏ ဖိနှိပျ အုပျခြုပျမှု၊ မလှတျလပျမှုအောကျတှငျ နထေိုငျရသညျ့ ခါးသီး သော အတှေ့အကွုံမြိုး မရှိဖူးသညျ့ သူမြားသညျ လှတျလပျ ရေး၏ တနျဖိုးနှငျ့ အနှစျသာရကို လစြျလြူရှု မေ့လြော့နေ တတျကွသညျ။ မညျသို့ပငျဆိုစကောမူ နိုငျငံသား တစျဦး တစျယောကျခငြျးစီ အနဖွေငျ့ တိုငျးရငျးသားစညျးလုံးညီညှတျ မှုကို ဖောျဆောငျနိုငျမညျ့ ပွညျထောငျစု စိတျဓာတျကို အရငျးခံ သညျ့ စစျမှနျသော မြိုးခစြျစိတျဓာတျဖွငျ့ လှတျလပျရေး အမှကေို အသကျ တမြှတနျဖိုးထား လကြျ ထာဝစဉျထိနျးသိမျး စောငျ့ရှောကျကာကှယျ သှားနိုငျကွ ပါစသေတညျး။
မောငျသောငျးဝငျး (တမနျဟောငျး)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: